|
Full version: Yves Rocher
Christa
08-07-2011, 18:24
Jag köpte en deodorant av Yves Rocher för många år sedan. Nu har jag använt upp den och den var mycket bättre än andra deodoranter som jag har provat.
Men när något är så mycket bättre så undrar jag ju vad som är i den. Hoppas det inte är något skadligt.
Är det någon som vet hur seriösa dom är?
Dom har ingen innehållsförteckning på nätet men det finns en på förpacknigen. Sedan har det ju hänt med t e x kosttillskott att det funnits ämnen i som inte angivits i innehållsförteckningen.
Försökte hitta en motsvarande deo på deras sida men där stod i lite svepande ordalag att den enbart innehåller ingredienser av vegetabiliskt ursprung.
Den jag har innehåller aluminiumchlorhydrate och det är ju inte vegetabiliskt så man undrar ju lite.
Aluminiumklorid brukar ju vara huvudingrediensen i deo. Det kanske är samma sak men vegetabiliskt är det inte.
Är det någon som hört något om Yves Rocher eller vet att de är att lite på?
skånepåg
08-07-2011, 18:36
Jag handlade av dem får massa år sen, en parfym jag älskade var den Aztek, fy vad god den luktade
Eva-Helene
08-07-2011, 19:19
Jag har känslig hy och tål inte benzoater (på huden) och starkt parfymerade tvålar/schampo/deodoranter. Jag är "stammis" hos Yves Rocher och har inte fått någon negativ reaktion än. Jag köper ju såklart inte deras parfymer... Schampo köper jag inte heller där, eftersom jag inte hittat nåt som jag tål vid längre tids användning. Det har hänt att jag inte tålt en produkt, men då har jag väninnor som får ta den. Jag har ju lärt mig att jag inte ska köpa just den något mer
Platinum
08-07-2011, 19:54
CITAT (Christa @ 08-07-2011, 19:24)  Jag köpte en deodorant av Yves Rocher för många år sedan. Nu har jag använt upp den och den var mycket bättre än andra deodoranter som jag har provat.
Men när något är så mycket bättre så undrar jag ju vad som är i den. Hoppas det inte är något skadligt.
Är det någon som vet hur seriösa dom är?
Dom har ingen innehållsförteckning på nätet men det finns en på förpacknigen. Sedan har det ju hänt med t e x kosttillskott att det funnits ämnen i som inte angivits i innehållsförteckningen.
Försökte hitta en motsvarande deo på deras sida men där stod i lite svepande ordalag att den enbart innehåller ingredienser av vegetabiliskt ursprung.
Den jag har innehåller aluminiumchlorhydrate och det är ju inte vegetabiliskt så man undrar ju lite.
Aluminiumklorid brukar ju vara huvudingrediensen i deo. Det kanske är samma sak men vegetabiliskt är det inte.
Är det någon som hört något om Yves Rocher eller vet att de är att lite på? Yves Rocher som företag i sig kan man lita på, leveranserna jag fick förut var klockrena och jag fick inga utslag av produkterna. Men det jag skulle säga det är att aluminiumklorid och aluminiumklorhydrat är inte samma sak, det första kemiskt betecknat AlCl3 (ett salt av aluminium och saltsyra), det senare Al2Cl(OH)5 detsamma men uppblandat med vatten typ...sen får ni föreställa er siffrorna nersänkta som kemister vill ha det.
Var det prat om att många deodoranter innehöll skadliga ämnen som togs upp av kroppen. Kunde bl.a orsaka demens har jag för mig. Men man får väl vad man betalar för. Numera kan man ju inte lita på CE-märkningen längre. Betyder viss China Export också.
Eva i Skåne
08-07-2011, 20:24
CITAT (gnon49 @ 08-07-2011, 21:18)  Var det prat om att många deodoranter innehöll skadliga ämnen som togs upp av kroppen. Kunde bl.a orsaka demens har jag för mig. För att inte tala om när det spreds att kvinnor kunde få bröstcancer av deodoranter  Det dementerades, men då var ryktet igång. Min dotter och hennes väninnor slutade för en period att använda deo. Nu vill jag inte sätta igång ryktet igen!!! Det var alltså inte sant!!!!
Platinum
08-07-2011, 20:38
CITAT (Eva i Skåne @ 08-07-2011, 21:24)  För att inte tala om när det spreds att kvinnor kunde få bröstcancer av deodoranter  Det dementerades, men då var ryktet igång. Min dotter och hennes väninnor slutade för en period att använda deo. Nu vill jag inte sätta igång ryktet igen!!! Det var alltså inte sant!!!!
Med ditt utropstecken hoppas jag du inte menar att alla ska använda deo alltid. Jag tillhör dem som tycker folk ska vara naturliga, smink och plastikoperationer är ju bara makeup typ, själv duschar jag varje dag men sminkar mig endast om jag ska på fest och vad gäller parfymer detsamma (apropå det måste jag kolla bf-datum på dem). Använder deo om jag ska jobba hårt fysiskt bland folk eftersom jag är svettgroda vid tungjobb... Jag säger som så jag, inget är skadligt med en gnutta förnuft...sola lite du får solbränna sola mycket du riskerar hudcancer, sminka lite du blir snygg och sminka mycket du ser ut som ett fnask. Alltid finns det ett mellanläge, å jag passerade säkert läget sa för mycket
Eva i Skåne
08-07-2011, 20:43
Såklart är det upp till var och en om man vill använda deo. Ny svett luktar inte illa, men jag gillar inte att känna mig fuktig i armhålorna.
Christa
09-07-2011, 19:48
CITAT (gnon49 @ 08-07-2011, 21:18)  Var det prat om att många deodoranter innehöll skadliga ämnen som togs upp av kroppen. Kunde bl.a orsaka demens har jag för mig. Men man får väl vad man betalar för. Numera kan man ju inte lita på CE-märkningen längre. Betyder viss China Export också. Dom flesta deodoranter innehåller aluminiumklorid eller någon annan aluminiumförening. Jag köpte en i en hälsoaffär en gång som skulle vara fri från kemikalier. Det visade sig vara bauxit som är det mineral varur man utvinner aluminium. Jag skulle gärna välja en deo som inte innehåller några ämnen som kan vara skadliga för kroppen om någon har något tips om det. Hur de olika ämnen påverkar kroppen och i vilken utsträckning är dock svårt att få ett säkert svar på.
*Stintan*
09-07-2011, 20:41
Christa känner du många som fått skador av att använda deo?
Alluminiumklorid kan man köpa på Apoteket mot ärmsvett fotsvett fungerar jättebra !sen finns det ju någon slags mineralsten som man gnuggar ärmhålorna med som ska vara jättebra ,någon som testat ?
Alluminiumklorid kan man köpa på Apoteket mot ärmsvett fotsvett fungerar jättebra !sen finns det ju någon slags mineralsten som man gnuggar ärmhålorna med som ska vara jättebra ,någon som testat ?
LottaPB
10-07-2011, 00:15
En begreppsförvirring ... Ni pratar om deodorant, men anger ämnen som finns i antiperspiranter. Jag kan inte använda antiperspirant, eftersom jag reagerar på metallen eller metallföreningen som finns i alla antiperspiranter. En deodorant innehåller ingen metall eller metallförening. En antiperspirant täpper till porerna så att man inte kan svettas, en deodorant innehåller bara parfym som döljer svettlukten under en kortare tid. Plus en del andra ämnen. Med tilltäppta porer svettas man någon annanstans. Yves har flera goda parfymdeodoranter. Dyra, men extra härligt doftande. Och de har många parfymerade antiperspiranter också. Yves Rocher finns på nätet. http://www.yves-rocher.se/control/main/ http://www.jordenskvinnor.se/OmYvesRocher.htmHär kan man läsa om företagets miljöarbete, profil och även användares betyg på olika produkter. Som trogen kund sedan närmare tjugo år har jag absolut inget att klaga på. De har en mycket bra kundtjänst som svarar på alla frågor, de åtgärdar en eventuell reklamation eller ett byte på ett par dagar.
LottaPB
10-07-2011, 00:55
När det står deo med 24-timmarsskydd, är det egentligen en antiperspirant som menas.
Christa
10-07-2011, 05:32
CITAT (LottaPB @ 10-07-2011, 01:15)  En begreppsförvirring ... Ni pratar om deodorant, men anger ämnen som finns i antiperspiranter. Jag kan inte använda antiperspirant, eftersom jag reagerar på metallen eller metallföreningen som finns i alla antiperspiranter. En deodorant innehåller ingen metall eller metallförening. En antiperspirant täpper till porerna så att man inte kan svettas, en deodorant innehåller bara parfym som döljer svettlukten under en kortare tid. Plus en del andra ämnen. Med tilltäppta porer svettas man någon annanstans. Yves har flera goda parfymdeodoranter. Dyra, men extra härligt doftande. Och de har många parfymerade antiperspiranter också. Yves Rocher finns på nätet. http://www.yves-rocher.se/control/main/ http://www.jordenskvinnor.se/OmYvesRocher.htmHär kan man läsa om företagets miljöarbete, profil och även användares betyg på olika produkter. Som trogen kund sedan närmare tjugo år har jag absolut inget att klaga på. De har en mycket bra kundtjänst som svarar på alla frågor, de åtgärdar en eventuell reklamation eller ett byte på ett par dagar. Jag känner till det du skriver men i folkmun säger man deo ändå och jag hittade produkten när jag sökte på deodorant på Yves Rochers webbplats. Har du hittat något mot armsvett som du anser innehåller säkra ingredienser och som funkar bra mot svettlukt? Att jag blev misstänksam mot Yves Rocher berodde som jag skrev på att de skrev i svepande ordalag att deon innehöll enbart vegetabiliska ingredienser. Någon innehållsförteckning fanns inte på nätet. Om produkten innehåller aluminiumklorid eller klorat så är det ju faktisk ren lögn dessutom. När jag ringde deras kundtjänst och frågade om man kunde se innehållsförteckningen på nätet så frågade hon flera gånger vad det var jag ville veta vilket gjorde mig ännu mer misstänksam. CITAT (*Stintan* @ 09-07-2011, 21:41)  Christa känner du många som fått skador av att använda deo? Jag vill gärna undvika att få in aluminumföreningar i kroppen eftersom jag redan är kvicksilverbelastad. När det gäller metaller och kemiska ämnen som vi får i oss så är det omöjligt att veta om det är dom eller något annat som orsakat hälsokrångel. Hur i hela friden skulle man kunna ta reda på det menar du?
Aqvakul
10-07-2011, 06:33
Christa, försök att inte oroa dig så mycket för alla potentiella hälsorisker. Livet är långt ifrån säkert och det är inte mycket vi kan göra åt det...
*Stintan*
10-07-2011, 07:54
CITAT (Christa @ 10-07-2011, 06:32)  ..................
Jag vill gärna undvika att få in aluminumföreningar i kroppen eftersom jag redan är kvicksilverbelastad. När det gäller metaller och kemiska ämnen som vi får i oss så är det omöjligt att veta om det är dom eller något annat som orsakat hälsokrångel.
Hur i hela friden skulle man kunna ta reda på det menar du? Det går inte att leva ett riskfritt liv och skulle man ständigt gå omkring och oroa sig så är ju oron i sig också en orsak till hälsokrångel. Varför oroa sig för sånt som är omöjligt att veta? Jag säger som Aquakul: "försök att inte oroa dig så mycket för alla potentiella hälsorisker."
LottaPB
10-07-2011, 14:24
CITAT (Christa @ 10-07-2011, 06:32)  Jag känner till det du skriver men i folkmun säger man deo ändå och jag hittade produkten när jag sökte på deodorant på Yves Rochers webbplats.
Har du hittat något mot armsvett som du anser innehåller säkra ingredienser och som funkar bra mot svettlukt?
Att jag blev misstänksam mot Yves Rocher berodde som jag skrev på att de skrev i svepande ordalag att deon innehöll enbart vegetabiliska ingredienser. Någon innehållsförteckning fanns inte på nätet.
Om produkten innehåller aluminiumklorid eller klorat så är det ju faktisk ren lögn dessutom.
När jag ringde deras kundtjänst och frågade om man kunde se innehållsförteckningen på nätet så frågade hon flera gånger vad det var jag ville veta vilket gjorde mig ännu mer misstänksam. Om du vänligt frågar kundtjänst om de kan läsa upp innehållsförteckningen för dig så gör de det. Jag har frågat flera gånger och fått mycket vänliga och uttömmande svar. Vanlig gammaldags talk användes flitigt på mormors tid... Parfymdeo duger för en del. Någonstans föreslog någon ättika, vill jag minnas. Och vissa tycker inte att lite svettlukt mot dagens slut är något att bry sig om. Sedan är det ju smart att inte raka sig eftersom armhålehåret hjälper till att kyla ner och lufta. Säkra produkter finns inte. På 60-talet var det bra att ge neurosedyn till gravida kvinnor. Det var också bra och alls inte hälsovådligt att röka. DDT sprutades hej vilt mot ogräs och annat oönskat. Konsekvenserna av olika gifters påverkan syns oftast först efter flera år. Och då är det i många fall för sent att rätta till misstagen och svårt att styra om. Allt som inte konstaterats giftigt i genomgående studier är tillåtet att sälja. Så länge det inte har kommit ett förbud. Och det brukar dröja år innan ett förbud kommer. Men allt detta borde ju du veta!?
*Stintan*
10-07-2011, 15:30
CITAT (LottaPB @ 10-07-2011, 15:24)  Om du vänligt frågar kundtjänst om de kan läsa upp innehållsförteckningen för dig så gör de det. Jag har frågat flera gånger och fått mycket vänliga och uttömmande svar.
Vanlig gammaldags talk användes flitigt på mormors tid... Parfymdeo duger för en del. Någonstans föreslog någon ättika, vill jag minnas. Och vissa tycker inte att lite svettlukt mot dagens slut är något att bry sig om. Sedan är det ju smart att inte raka sig eftersom armhålehåret hjälper till att kyla ner och lufta.
Säkra produkter finns inte. På 60-talet var det bra att ge neurosedyn till gravida kvinnor. Det var också bra och alls inte hälsovådligt att röka. DDT sprutades hej vilt mot ogräs och annat oönskat. Konsekvenserna av olika gifters påverkan syns oftast först efter flera år. Och då är det i många fall för sent att rätta till misstagen och svårt att styra om. Allt som inte konstaterats giftigt i genomgående studier är tillåtet att sälja. Så länge det inte har kommit ett förbud. Och det brukar dröja år innan ett förbud kommer. Men allt detta borde ju du veta!? Tror du att medlemmarna på forumet är små barn eller vad föranleder att du känner behov av leka småskolefröken?
CITAT (Christa @ 10-07-2011, 06:32)  ....... Att jag blev misstänksam mot Yves Rocher berodde som jag skrev på att de skrev i svepande ordalag att deon innehöll enbart vegetabiliska ingredienser. Någon innehållsförteckning fanns inte på nätet. ......... Sållar bort hudvårdsföretag som inte har innehållsförteckning på nätet. Yves Rocher är väl dom som finns nära Hötorget i Stockholm i samma byggnad som Hötorgshallen? Om det är dom var jag in där och läste på innehållsförteckningarna en gång i tiden och förkastade märket för egen del. Eftersom det var för 14 år sedan och inte jag heller kan hitta någon innehållsförteckning på nätet kan jag tyvärr inte vara mer specific än så. (Är noga och vill inte ha produkter med mineraloljor , aluminiumklorid, Sodium Laureht Sulfate , syntetiska parfymer mm) För er som tycker det är jobbigt att läsa innehållsförteckningar så är det det bara första tiden, sedan lär man sig snabbt att ögna igenom och se i vilken härad märket rör sig i.
LottaPB
10-07-2011, 16:36
CITAT (*Stintan* @ 10-07-2011, 16:30)  Tror du att medlemmarna på forumet är små barn eller vad föranleder att du känner behov av leka småskolefröken? Vaknat på fel sida?
*Stintan*
10-07-2011, 16:52
CITAT (LottaPB @ 10-07-2011, 17:36)  Vaknat på fel sida? Nej men dina besserwisserinlägg är bara tradiga.
LottaPB
10-07-2011, 17:25
CITAT (*Stintan* @ 10-07-2011, 17:52)  Nej men dina besserwisserinlägg är bara tradiga. Och jag tycker du är sur och otrevlig. Är det något du tvivlar på eller om du har en annan åsikt är det fritt fram att tala om det. På ett forum brukar man dela med sig av tankar och tips. Och Christa frågade efter tips på något som stoppar lukt. Det fick hon också. Det kanske inte var något som passar dig, henne eller en del andra, men det finns lösningar om man inte vill använda deodoranter eller antiperspiranter på stift eller flaska. Jag har provat alla tips jag gav - utom ättika. Faktum kvarstår: det som idag anses ofarligt eller inte hälsovådligt, tex i en antiperspirant eller i en deo, kan om tio år mycket väl vara förbjudet. Så att tala om för någon att ett visst ämne är säkert, är som att spela roulette med det ingen vet. Men du kanske har en annan "uppfattning" eller "åsikt"? Sedan är det faktiskt så att jag har frågat efter innehållsförteckning många gånger när jag ringt Yves kundtjänst och ingen har blivit misstänksam. Så då är det ju lite underligt att de blev misstänksamma när Christa ringde?
Meriona
10-07-2011, 17:31
Jag köper en deo som jag tål och därmed nöjer jag mig.
*Stintan*
10-07-2011, 18:16
CITAT (LottaPB @ 10-07-2011, 18:25)  Och jag tycker du är sur och otrevlig.
Är det något du tvivlar på eller om du har en annan åsikt är det fritt fram att tala om det. På ett forum brukar man dela med sig av tankar och tips. Och Christa frågade efter tips på något som stoppar lukt. Det fick hon också. Det kanske inte var något som passar dig, henne eller en del andra, men det finns lösningar om man inte vill använda deodoranter eller antiperspiranter på stift eller flaska. Jag har provat alla tips jag gav - utom ättika.
Faktum kvarstår: det som idag anses ofarligt eller inte hälsovådligt, tex i en antiperspirant eller i en deo, kan om tio år mycket väl vara förbjudet. Så att tala om för någon att ett visst ämne är säkert, är som att spela roulette med det ingen vet.
Men du kanske har en annan "uppfattning" eller "åsikt"?
Sedan är det faktiskt så att jag har frågat efter innehållsförteckning många gånger när jag ringt Yves kundtjänst och ingen har blivit misstänksam. Så då är det ju lite underligt att de blev misstänksamma när Christa ringde? Man ska väl för sjutton inte behöva ringa företagen för att få innehållsförtecking på grejerna. Man ska inte behöva leta på nätet heller anser jag. Det ska stå på förpackningarna! Om det är någon som är otrevlig här så är det du, synd bara att du inte märker det själv. Ingen har väl bett dig att spela rysk roulette och jag tror nog alla är medvetna om att man inte vet vad som är OK om 10 - 20 år. För övrigt har jag inga åsikter om vad folk ska ha under armarna och det är säkert 25 år sen jag slutade köpa något från Yves Rocher. CITAT (Meriona @ 10-07-2011, 18:31)  Jag köper en deo som jag tål och därmed nöjer jag mig.   samma här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|