Full version: Radiotjänst
ingrid fuxwall
Har betalt avgiften i hur många år som helst men när sambon dog ringde jag och sa upp, såg ju inte på TV.
Nu kommer det brev och de ringer till mig, så mycket kontakt att jag börjar känna mig"terrad" - får de hålla på så? Att tjata om jag ändå kanske ändå har Tv
Meriona
CITAT (ingrid fuxwall @ 08-07-2011, 20:14) *
Har betalt avgiften i hur många år som helst men när sambon dog ringde jag och sa upp, såg ju inte på TV.
Nu kommer det brev och de ringer till mig, så mycket kontakt att jag börjar känna mig"terrad" - får de hålla på så? Att tjata om jag ändå kanske ändå har Tv

Nej det bör de ju inte kunna göra om du inte har någon. Jag tror inte det räcker med att man inte tittar, det ska nog inte finnas någon TV hemma fysiskt. Men det är bara som jag tror. Hota med att anmäla dem till DO! sad.gif
När pappa dog fick vi bara pengar tillbaka, men tydligen är det ett annat förfarande när den avlidne hade turen att ha en sambo/fru. Bedrövligt! trostar.gif
Eva-Helene
Min mor har inte sett på TV på minst 12 år, men när hon ville säga upp licensen gick inte det! Inte med mindre än att hon (enligt "kundtjänst") skulle bära ut TV:n och klättra upp på taket och ta ner antennen.
När jag skulle säga upp min TV-licens - flyttade ihop med guben - gick dom inte med på det! Orsak: dom trodde inte på att han inte hade TV! Nu har vi det...flera stycken t.o.m. crazy.gif
Huggorm
För min del har det gått bra att bara tala om att jag inte har någon TV. Det hördes ju på rösten på killen i telefon att han trodde jag ljög, men vad skulle han göra? Och jag har faktiskt ingen TV heller, eller snarare inga kanaler. Jag har inte orkat skruva upp någon antenn, och inte har jag någon digitalbox heller. Saknar nyheterna lite, men i övrigt går det väldigt bra utan.
Eva i Skåne
Radiotjänst har blivit väldigt gåpåiga och närgångna, värre än tidigare thumbdown.gif
Min dotter som är 33år är skriven hos oss, men bor utomlands. Hon fick ett brev där hon krävdes på förklaring varför hon inte betalade licens och skulle uppge kundnumret om det var så att hon var boende hos någon annan.
För sonen som är 22 hann jag anmäla på deras hemsida att han ingick i hushållet, annars hade han säkert fått likadant brev.
Även mina andra två barn som delar lägenhet har har problem.

Det är visst så att man inte får ha en gammal kaputt tv på vinden eller i garderoben, men ett vet jag säkert. Dom har inte rätt att tvinga sig in i ens bostad för att kolla själv.
ingrid fuxwall
Vågar mig inte upp på taket för att skruva ner antennen/parabolen och TVn orkar jag inte lyfta ut. Eftersom jag inte kan se på TV så sa jag upp Radiotjänst.

Önskar att det kom hit en pejlare som så gärna skulle få ta med sig Tvn, så att jag slipper köra den till tippen. De får så gärna ta med sig det andra också.
CillaM
Ge bort tv:n, ifall den finns kvar o ta ner antennen. Skicka ett mail eller ring dom och förklara, och i värsta fall bjud in dom för att se med egna ögon. Sån här skit ska du slippa.
Huggorm
Det var en artikel i någon tidning för ett par år sedan, om en person som fått besked om att hon skulle betala eftersom hon avslöjats ha en TV. Problemet var bara att kontrollanten gått och tjuvkikat genom fönstren och misstagit en microvågsugn för TV rolleyes.gif
Meriona
Ingrid, sätt upp en lapp på Ica att TV och parabol bortskänkes, så är du av med problemet, det är alltid nån som vill ha.

Skriv att de får ta med verktyg. smile.gif
gnon49
SVT kan väl göra som betalkanalerna gör. Att det fordras ett kort i boxen för att se även SVT. Då är ju all problem ur vägen. Antingen har man licens och kan ta in kanalerna eller så har man inte. Då slipper man ju misstänkliggöra den som vill säga upp licensen. Och den som idag inte betalar ser sig ju tvungen till det.
Eva i Skåne
Det är ju inte meningen att du ska känna dig trakasserad! trostar.gif
ingrid fuxwall
De går till överdrift.

Sonen flyttade hem som vuxen och fick då ett krav på att betala tv avgift, trots att det redan fanns en avgift på/i huset, förklaringen var att även om man bor flera vuxna i ett hushåll så ska var och en betala avgiften.

Det var jag som betalade Tv avgiften och sambon hade ett avtal med ett digital Tv bolag - självfallet krävde de även honom på avgift till Radiotjänst, börjar alltså bli trött på Radiotjänst och deras brev och telefonsamtal.

Man måste inte ha Tv, man kan klara sig utan det men det verkar vara svårt att förstå
*Stintan*
Jädrans Radiotjänst! Jag är astrött på att dom terrar folk som dom gör. Fattar inte att dom inte kan repektera när man sagt upp
TV-innehav.

Gnon49 alla har väl inte en box.
Meriona
Ingrid du får säga att du är schartauan, de får väl inte ha TV? Du bor ju på rätt plats för det. wink.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Meriona @ 08-07-2011, 21:30) *
Ingrid du får säga att du är schartauan, de får väl inte ha TV? Du bor ju på rätt plats för det. wink.gif

Tack för tipset!
Ärligt talat har jag grannar som slutade ha Tv när man var tvungen att skaffa boxer - det kostar ju och lite så kände även jag, något måste jag dra ner på och eftersom jag så sällan ser på TV så vill jag inte lägga så mycket pengar på det - Radiotjänst kostar 170 kronor per månad + kostnad för boxer och kanaler.

Bredband måste jag ha och även bil och djurförsäkringar så TV valdes bort.

Nästa gång de ringer ska jag vara tuffare och breven behöver jag ju inte öppna, kan ju bära ner dem direkt i pannan
gnon49
CITAT (*Stintan* @ 08-07-2011, 21:26) *
Jädrans Radiotjänst! Jag är astrött på att dom terrar folk som dom gör. Fattar inte att dom inte kan repektera när man sagt upp
TV-innehav.

Gnon49 alla har väl inte en box.

Behöver man inte det i lägenhet? Ja då föll min eminenta ide som ett korthus. -cry-.gif
skånepåg
En kompis som flytta hemifrån i våras hade ingen tv men han hade dator och den idiot kontrolanten sa att det räcker för att betala licensen för man kan ju se tv i den, vet inte riktigt vad han sa men nån sån förklaring fick jag tongue.gif Men nu har han en tv och betalar skitet när han inte ens tittar på den, han har 1an 2an och 4an inget som intresserar han för han laddar ju ner och spelar bara tongue.gif
Men man har ju läst om flera som försökt gå ur det för de har ingen tv, men det är inte många som får det =(
Jäkla monopol som med skit telia tongue.gif

CITAT (gnon49 @ 08-07-2011, 21:49) *
Behöver man inte det i lägenhet? Ja då föll min eminenta ide som ett korthus. -cry-.gif

Jag har Com-hem i tv-uttaget så ingen box, det betalas i hyran hos mej tongue.gif
Meriona
Hade jag bara haft dator och krävts på TV-licens så hade jag tammesjutton krävt att de hade visat mig hur man använde det! rtfm.gif

Jag bor i lägenhet och måste ha box, så det är lite olika.
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 08-07-2011, 21:49) *

Nej jag har då ingen box, men jag har kabelTV med 16 kanaler som ingår i hyran på nåt sätt, och jag kan inte välja bort det. Hyresvärden har väl nåt avtal nånstans. Så Radiotjänst kanske håvar in dubbla avgifter hum?????
skånepåg
CITAT (Meriona @ 08-07-2011, 22:02) *
Hade jag bara haft dator och krävts på TV-licens så hade jag tammesjutton krävt att de hade visat mig hur man använde det! rtfm.gif

Jag bor i lägenhet och måste ha box, så det är lite olika.

Du kan ju se på tv på playkanaler och sen alla tjänster som streamar filmer/serier kanske så de tänker, inte helt ovanligt att ha tv-kort till datorn med så man kan se på tv i den och spela in sakerna som visas på tv också biggrin.gif
Huggorm
Det har ju varit prat om att man skall få börja betala TV-licens för mobiltelefoner och datorer också, eftersom man kan se SVT:s program via internet. Man skulle alltså bli tvungen att betala för en tjänst oavsett om man utnyttjar den eller inte, eftersom man har möjlighet att utnyttja den. Jag vet inte hur det gick med det förslaget, men jag blir vansinnig bara av att höra idioter komma med sådana förslag.
Anki på Öland
Har också sagt upp min TV-licens för min TV gick sönder 1 maj. Det var väldigt viktigt att jag inte hade TVn kvar i fastigheten för då kunde hon absolut inte ta emot någon uppsägning - så jag sa nej, den står ute på gården för vidare befordran till återvinningen..... det gör den inte för jag har samma problem som du Ingrid, jag klarar inte att bära ut den men det går över huvud taget inte att sätta på den så jag skulle inte ens kunna se på myrornas krig..... Sen har jag redan hunnit få ett brev med ".....påminnelse om att när du på nytt skaffat utrustning för att kunna se på TV (oavsett om det är traditionell, via dator eller på annat sätt) så ska du börja betala......"
Så jag antar att jag kan förvänta mig fler brev och samtal då sad.gif
Huggorm
CITAT (Anki på Öland @ 08-07-2011, 22:40) *
Så jag antar att jag kan förvänta mig fler brev och samtal då sad.gif

Ett bra tillfälle att avreagera sig och få ur sig sina aggressioner
skånepåg
CITAT (Huggorm @ 08-07-2011, 22:35) *
Det har ju varit prat om att man skall få börja betala TV-licens för mobiltelefoner och datorer också, eftersom man kan se SVT:s program via internet. Man skulle alltså bli tvungen att betala för en tjänst oavsett om man utnyttjar den eller inte, eftersom man har möjlighet att utnyttja den. Jag vet inte hur det gick med det förslaget, men jag blir vansinnig bara av att höra idioter komma med sådana förslag.

Har också hört talas om det, ska de inte ta betalt för att man ska få se vissa saker på svt play sakerna med? Hur mycket vill de ha för nåt ett fåtal använder?
Anki på Öland
CITAT (Huggorm @ 08-07-2011, 22:35) *
Det har ju varit prat om att man skall få börja betala TV-licens för mobiltelefoner och datorer också.............

Jo så stod det i brevet!

".....påminnelse om att när du på nytt skaffat utrustning för att kunna se på TV (oavsett om det är traditionell, via dator eller på annat sätt) så ska du börja betala......"........

malcolm
Det är innehav av TV-apparat man betalar för (173 kr/mån), inget annat och sedan spelar det ingen roll om apparaten står i garderoben, är trasig eller annat Hur många antenner , paraboler eller boxar man har spelar ingen roll, det är innehavet av TV som räknas. Det har varit tal om att införa licens på dator och internet men det har ännu inte införts. Att flera personer i samma hushåll skulle vara tvungna att betala TV-licens har jag aldrig hört talas om och man får utnyttja hushållets licens även i sommarstugan, husvagnen eller liknande. Så var det dock inte förr när varje (radio)apparat skulle ha en egen licens.
Anki på Öland
CITAT (malcolm @ 09-07-2011, 04:43) *
.............Det har varit tal om att införa licens på dator och internet men det har ännu inte införts............

Se mitt inlägg före ditt, så står det i deras brev, då borde dom ju ha infört det redan!
Tapio
Halaj!

Här är jag lite kluven. Jag fattar inte riktigt varför det är just TV:n som är viktig?
Även SR betalas ju av TVavgiften. Mina fördomar om kultursnobbar säger mig att de som inte kollar på TV lyssnar mycket på radion. Sån är jag själv; lyssnar jämt. P1 inomhus och i bilen och P3 i trädgården.
Man skulle ju kanske kunna separera dem. Fast då skulle man ju lika gärna ta ut den avgiften på skattesedeln. För alla har kanske inte TV, men det finns nog inget hushåll i Sverige som inte har en radioapparat nånstans i någon form.

//T
malcolm
Rättar mig själv, digital-TV-box räknas tydligen också som TV och då borde även USB-stickor med inbyggd mottegare också göra det, får inga brev ifrån Telia angående licensen då jag snällt betalar varje månad. Då jag nyss flyttat hemifrån (-77) fick jag dock ideliga påstötningar om att skaffa TV-licens. Fick något svarskort också där man skulle intyga om man INTE hade TV.
cikkoria
Radiotjänst

Vad är en tv-mottagare?

Som tv-mottagare räknas all utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt.

Exempel på tv-mottagare:

• Tv
• Digital-box
• Dator med tv-kort
• Video med kanalväljare
• Inspelningsbar dvd-spelare
Läs mer om lagen här

Christa
Jag bodde utan TV i 26 år och visst fick jag många lappar och till slut struntade jag i att posta dom.

På 80-talet skulle grannkillen flytta och eftersom hans nya lägenhet inte var klar så skulle killen som köpte den ha hans möbler tills den nya lägenheten var klar. TV'n var han dock extra rädd om så den satte han in hos mig. Jag trodde det skulle räcka med hans licens men när jag fick en lapp i brevlådan om att de skulle pejla i området så ringde jag och kollade.

Nej då jag måste betala licens jag också för den månaden TV 'n stod hos mig. Vad göra? Jag kunde ju inte kasta ut den och ägaren befanns sig 30 mil därifrån.

Jag drog ur sladden så de inte kunde pejla den. Jag tittade ändå nästan aldrig på den. Det kom ingen och ringde på heller som tur var för står det en TV i ens bostad så hjälper det nog inte vad man säger.

När jag sedan bodde i villa så lät jag antennen sitta kvar. Där bodde jag i 16 år utan att någon från radiotjänst dök upp.

Du Ingrid bor väl på landet? Borde inte vara någon större risk i så fall. Jag bodde vid en genomfartsväg i ett villaområde.

En vinter blåste antennen ner och jag märkte det inte så dom som såg antennen hänga där och dingla undrade nog om jag inte hade suddig bild. De flesta har ju TV.

Dom sa förresten på nyheterna häromdagen att de utreder om de skall ta ut TV-avgiften skattevägen istället. De skulle visst spara mycket pengar om de slapp hela grejen med avgiftshanteringen.

Om jag hade haft TV så skulle jag självklart betalat. De är ju helt avgiftsfinansierade och jag vill ju inte åka snålskjuts på andra.
ängsvädd
CITAT (ingrid fuxwall @ 08-07-2011, 21:39) *
Tack för tipset!
Ärligt talat har jag grannar som slutade ha Tv när man var tvungen att skaffa boxer - det kostar ju och lite så kände även jag, något måste jag dra ner på och eftersom jag så sällan ser på TV så vill jag inte lägga så mycket pengar på det - Radiotjänst kostar 170 kronor per månad + kostnad för boxer och kanaler.

Bredband måste jag ha och även bil och djurförsäkringar så TV valdes bort.

Nästa gång de ringer ska jag vara tuffare och breven behöver jag ju inte öppna, kan ju bära ner dem direkt i pannan

Ingrid - om du tittar på tv sällan eller ofta spelar ingen roll - du måste betala licens iaf.

Jag såg alltmer sällan på TV och till sist såg jag aldrig på TV - då gjorde jag mig av med burken o sa upp licensen biggrin.gif Tyvärr har jag ett bundet avtal med boxer som jag måste betala några månader till.
ingrid fuxwall
Sak samma jag kan inte se på Tv och betalar ingen avgift och nästa gång de ringer ska jag inte vara lika trevlig.

Malkom visst var det så tidigare att man kunde ha Tv i sommarstugan och bara betala en avgift men när det bor flera vuxna i ett "boende" så kan man kräva dubbel avgift, fast jag är tveksam till att någon går med på det.

Som jag förstått saken så måste alla åldringar på ett boende betala sin egna TV avgift om de har egen på rummet
Anki på Öland
CITAT (ingrid fuxwall @ 09-07-2011, 21:05) *
...............Som jag förstått saken så måste alla åldringar på ett boende betala sin egna TV avgift om de har egen på rummet

Nej så är det inte. Vi betalar en licens för hela vårt gruppboende där jag jobbar. Det kom massor av påminnelser till en av våra boenden som köpt ny TV men när jag ringde ordnade det sig direkt, inget snack alls när jag förklarade att dom bodde på ett gruppboende. Det måste ju vara likadant på alla olika boenden.
Anki på Öland
..................Så jag antar att jag kan förvänta mig fler brev och samtal då sad.gif

Ha... där kom samtalet smile.gif men nu var jag beredd så när hon sa att hon ringde från radiotjänst avbröt jag henne och sa att jamen jag har ju sagt upp min TV-licens och jag har dessutom redan fått ett brev med tjat om att jag måste anmäla igen om jag skaffar en ny TV och det vet jag ju att jag måste göra..... hrm.... hm... ja just det, sa hon, dåså, ursäkta att jag störde dig..... svarade hon biggrin.gif
skånepåg
Haha! Där blev hon sniken tongue.gif biggrin.gif
ingrid fuxwall
Undrar om de jagar personer som aldrig betalt avgift lika mycket?
Meriona
Kanske inte lika mycket, men jagar gör de.
herkules
självklart ska man betala tvlicens om man har en tv. har man ingen ska det räcka med att man säger det 1 gång för att man ska få vara ifred. trist att bli jagad!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon