Anja, det är inte konstigare än att det beror på vilken gurksort man odlar
Jag har läst jättemycket i det här ämnet eftersom jag när jag började odla i växthus för 16 år sedan blev så hemskt förvirrad av vad som egentligen gällde för gurkodling. Alla mina böcker sa att man skulle ta bort hanblommor och helst också sätta nät i fönstren för att hindra insekter att ta sig in i växthuset. Det kändes jobbigt, så när jag såg att man kunde köpa rent honliga sorter slog jag till...
Men sen ville jag ju pröva andra sorters gurkor som jag såg hos just Runåbergs också, de sas inte vara rent honliga, så jag frågade om jag skulle ta bort hanblommorna på dessa. Och fick svaret nej, det behövdes inte. Jag följde anvisningarna och det fungerade jättebra. Men jag blev fundersam hur det kunde vara så, precis som du nu.
Men det är helt enkelt olika förädlingssätt av gurkorna som ligger bakom. Den vilda plantan är för bitter att ätas, men kan ibland bilda frukter utan frön, vilket ju är lite ovanligt i växtvärlden. dessa är bitterfria och man har förädlat på den egenskapen så att man får sorter som utvecklar såna skenfrukter från alla honämnen. Men hanblommorna måste tas bort. Med den nya F1-hybrid tekninken är det möjligt att få fram plantor som inte ens utvecklar hanblommor, rent honliga alltså, vilket gör odlingen ännu lättare. Telegraph är som du säger en gammal sort av slanggurka och kräver att du plockar bort hanblommorna själv.
Men i andra delar av världen, asien tex tog förädlingsarbetet mer fasta på att ta fram frukter som bara uvekclade små frön och inte blev bittra. De asiatiska gurkorna är inte lika gamla i sortimentet här hos oss. Men vi har haft den typen av gurka i de sorter som odlas för inläggning, Västerås-gurkor kallar vi de ofta här i Sverige.
Hos fröfirmorna (jag har frågat flera i ämnet) så väljer man att dela in gurkor i " växthusgurkor" (= ska inte pollineras, oftast rent honliga F1-hybrider) och "frilandsgurkor" som utvecklar både han och honblommor och som måste pollineras.
Själv odlar jag bara denna sort av gurkor numera, och jag får aldrig bittra frukter. En favorit är SuyoLong, lite taggig lång gurka. Som inte blir bitter ens om man glömmer skörda den i tid, och det trots att den bildar frö.
Men man bör inte blanda båda typerna av gurka i växthuset då man inte kan undvika pollinering av de sorter som inte ska ha det. De hjälper ju inte om en planta är rent honlig och en annan inte.