Full version: gurka
chaplin
Hej vi behöver hjälp!!!!!!
lite gult på bladen men störst bekymmer många gurkämnen men dom är torra när man bryter isär dom o dom växer inte. plantorna växer o många blommor
fridasj
Hmmm... gurkor älskar ju värme och vatten, så steg nr ett är nog att se till att de får de ordentligt. Näring behövs givetvis också.
Här har gurkorna också varit lite dåliga på att växa till, men de senaste dagarnas värme har fått fart på dem igen!
Motti
Gurkor vill ha mycket mycket vatten och gödsel !se till att det inte blir för varmt i växthuset du kan duscha glasvägarna även gurkorna för att få ner tempraturen mitt på dagen Själv har jag så mycket gurkor att jag får dela ut till grannarna smile.gif Finns särskilld gödning att köpa på Granngården .
Eva 33c
Vad är det för typ av gurka? Är det en sort som ger både han och honblommor så ska den pollineras för att ge frukt. Odlar man då i växthus gäller det att se till att insekterna hittar in.
Är det en som bara ger honblommor är förstås problemet nåt annat. Ibland utvecklas inte de första ämnena när plantan är ung, utan den väljer att satsa på tillväxt istället först. Gula blad är ju en signal om att något inte är helt hundra. I allafall om de dyker uppredan nu på säsongen.
Anja Danmark
CITAT (Eva 33c @ 10-07-2011, 13:44) *
Vad är det för typ av gurka? Är det en sort som ger både han och honblommor så ska den pollineras för att ge frukt. Odlar man då i växthus gäller det att se till att insekterna hittar in.
Är det en som bara ger honblommor är förstås problemet nåt annat. Ibland utvecklas inte de första ämnena när plantan är ung, utan den väljer att satsa på tillväxt istället först. Gula blad är ju en signal om att något inte är helt hundra. I allafall om de dyker uppredan nu på säsongen.

Det er ikke helt rigtigt, hvad du skriver her.

Hvis man har både han- og hunblomster, gælder det om at fjerne hanblomsterne, da det vil give bitre frugter, hvis de bliver bestøvet.

Der skal ikke bestøvning til at for at danne frugten - det klarer hunblomsten helt selv.

mvh
Anja
rosita
CITAT (Anja Danmark @ 10-07-2011, 21:51) *
Det er ikke helt rigtigt, hvad du skriver her.

Hvis man har både han- og hunblomster, gælder det om at fjerne hanblomsterne, da det vil give bitre frugter, hvis de bliver bestøvet.

Der skal ikke bestøvning til at for at danne frugten - det klarer hunblomsten helt selv.
mvh
Anja

Då gäller det kanske inläggningsgurka också? Gäller det t.ex. melon och andra gurkväxter?

Jag tycker det låter konstigt, att naturen har inrättat det så. Varför finns då hanblommorna?
Anja Danmark
I naturen giver det jo nok ikke problemer, at frugterne bliver bitre - men vi vil ikke have dem sådan...

Når de er befrugtede, vil de også have mange flere kerner inden i og ikke så meget kød, og sådan vil vi jo heller ikke have dem. En befrugtet agurk kan videreføre slægten - det kan de andre ikke, men de smager bedre!

Eva 33c
CITAT (Anja Danmark @ 10-07-2011, 21:51) *
mvh
Anja

Detta gäller inte alla gurkor, bara de som säljs som "rent honliga". Gamla tiders slanggrukor för växthus, som inte var F1-hybrider, var man tvungen att hålla koll på. Men nu tror jag inte dessa sorter säljs längre, åtminstone inte till hobbyodlare.
Ser man till Runåbergs gurksortiment, så säljer de nästan bara såna som ska befruktas. Börjar man plocka bort hanblommorna på dessa sorter kommer man att bli mycket besviken på skörderesultatet.
Läs deras gurkodlingsamvisningar
Anja Danmark
Meget underligt - de er fuldstændig uenige med alle andre steder, hvor jeg har søgt information.

Jeg har udelukkende fundet information om, at frugterne bliver bitre og kernefyldte, hvis man ikke fjerner hanblomsterne på agurkplanten - og det er også min egen erfaring, at befrugtede agurker ikke er gode at spise.

Det undrer mig meget, at de skriver sådan - jeg har ikke kunnet finde noget tilsvarende nogen steder...

Jeg dyrker i øjeblikket en meget gammel sort, der hedder Telegraph, hvor alle hanblomster bliver fjernet, inden de springer ud, og jeg får flere agurker, end jeg kan nå at spise mig igennem. Lidt forvirrende med så forskellige meldinger, synes jeg!

Eva 33c
Anja, det är inte konstigare än att det beror på vilken gurksort man odlar smile.gif
Jag har läst jättemycket i det här ämnet eftersom jag när jag började odla i växthus för 16 år sedan blev så hemskt förvirrad av vad som egentligen gällde för gurkodling. Alla mina böcker sa att man skulle ta bort hanblommor och helst också sätta nät i fönstren för att hindra insekter att ta sig in i växthuset. Det kändes jobbigt, så när jag såg att man kunde köpa rent honliga sorter slog jag till...
Men sen ville jag ju pröva andra sorters gurkor som jag såg hos just Runåbergs också, de sas inte vara rent honliga, så jag frågade om jag skulle ta bort hanblommorna på dessa. Och fick svaret nej, det behövdes inte. Jag följde anvisningarna och det fungerade jättebra. Men jag blev fundersam hur det kunde vara så, precis som du nu.
Men det är helt enkelt olika förädlingssätt av gurkorna som ligger bakom. Den vilda plantan är för bitter att ätas, men kan ibland bilda frukter utan frön, vilket ju är lite ovanligt i växtvärlden. dessa är bitterfria och man har förädlat på den egenskapen så att man får sorter som utvecklar såna skenfrukter från alla honämnen. Men hanblommorna måste tas bort. Med den nya F1-hybrid tekninken är det möjligt att få fram plantor som inte ens utvecklar hanblommor, rent honliga alltså, vilket gör odlingen ännu lättare. Telegraph är som du säger en gammal sort av slanggurka och kräver att du plockar bort hanblommorna själv.
Men i andra delar av världen, asien tex tog förädlingsarbetet mer fasta på att ta fram frukter som bara uvekclade små frön och inte blev bittra. De asiatiska gurkorna är inte lika gamla i sortimentet här hos oss. Men vi har haft den typen av gurka i de sorter som odlas för inläggning, Västerås-gurkor kallar vi de ofta här i Sverige.
Hos fröfirmorna (jag har frågat flera i ämnet) så väljer man att dela in gurkor i " växthusgurkor" (= ska inte pollineras, oftast rent honliga F1-hybrider) och "frilandsgurkor" som utvecklar både han och honblommor och som måste pollineras.
Själv odlar jag bara denna sort av gurkor numera, och jag får aldrig bittra frukter. En favorit är SuyoLong, lite taggig lång gurka. Som inte blir bitter ens om man glömmer skörda den i tid, och det trots att den bildar frö.
Men man bör inte blanda båda typerna av gurka i växthuset då man inte kan undvika pollinering av de sorter som inte ska ha det. De hjälper ju inte om en planta är rent honlig och en annan inte.
Anja Danmark
Hej Eva -

Det er faktisk meget interessant, for som sagt har jeg aldrig før læst det, som du skrev nu!

Men men men - ude i mit drivhus har jeg en skoleagurk (ved ikke om det hedder sådan på svensk - det er bare en lille agurk), som er en F1 sort med udelukkende hunlige frugter. Den står lige ved siden af min Telegraph - og gæt hvad jeg har opdaget i dag?

Skoleagurkerne er blevet befrugtede, svulmer op i den ene ende og danner masser af kerner! De er ikke bitre, men ikke særligt interessante at spise... Så jeg tror, at skoleagurken bliver gravet op og flyttet på friland, for den bliver ikke god i drivhuset længere! Telegraph smager bedst, så den får lov til at blive.

Et sjovt tilfælde, at du lige netop skulle skrive sådan nu - jeg har dyrket forskellige agurker i drivhus i over 20 år, og det er første gang jeg oplever dette!

Det vil jeg se at få skrevet om i det danske haveforum, som jeg er med i.

Mvh
Anja

Eva 33c
Jag var in på Thompson&Morgans hemsida och läste deras gurksortiment och de är faktiskt lite tydligare än de svenska firmorna och talar uttryckligen om vilka sorter som måste pollineras och som man inte får ta bort hanblommorna på. Den svenska fröfirma jag hade kontakt med i frågan menade att det räckte med att dela in gurkorna i "frilandsgurka" (ska pollineras) och växthusgurka (inte pollineras) . På sätt och vis har de ju rätt, "följ anvisningen på påsen" så blir det bra. Att skriva vad man inte ska göra kanske är överflödigt... Problemet är vi som läst alla dessa trädgårdsböcker om gurkodling smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon