Minsing
Som sagt..

Har 8 st väldigt fina pioner (stora rosa bollar som doftar himmelskt.) som tyvärr står på helt fel ställe.. En hög altan har byggts ovanpå dem så att pionerna står kvar men de slår inte ut då de har det ganska solfattigt där under. (hann inte flytta dem innan bygget tyvärr.)

Ska vi försöka flytta dem nu eller vänta till hösten?

Klarar de att stå där de står, tror ni? Eller kommer de att dö pga bristen på sol?

Frågan är också.. Kan de stå i stekande sol sen? Jag har inte ett ställe på tomten som har skugga under dagtid... (förutom där altanen är nu då.)
ingrids
Om du flyttar dem nu är det viktigt att hålla efter med vattning, är det väldigt mörkt under altanen så de inte får ljus alls är det nog ändå bästa alternativet.
De flesta pioner funkar även i full sol, du behöver stödvattna (rejält) nu och antagligen nästa sommar tills de etablerat sig på sin nya växtplats och sedan "vid behov". Det som antagligen kommer att hända är att de blommar mer men kortare och om sorten du har bleks av sol så blir de även ljusare.
Som sagt så många gånger tidigare, var noga med ett inte plantera dem djupare än de står - inte mer än fem cm jord över rötterna.
kerstinh
Jag flyttade en pion förra hösten (tror det var ungefär vid denna tid) och det har funkat kanon. Om jag minns rätt får de inte vara för långt ner i jorden. Och vattna ordentligt. Mina står i stekande sol i sandjord. Funkar bra.
Om du har så många, skulle jag definitivt flytta några, så ser du ju hur det går.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon