Vad betyder det när det står att en ros är av rugosa-typ? Är det en vresros då? Fick Hortogreens katalog idag, och där finns två mycket fina rosor av rugosa-typ, en vit och en gulaktig.
Bimbo med vill-ha-vill-ha-syndrom
Ja, rosa rugosa är det latinska namnet på vresros.
Vresrosor är lättodlade, klarar lite magrare jord. Många får nypon.
I den gruppen finns många friska rosor, som inte får så mycket ohyra.
Och många blommar hela sommaren, själv har jag dessa Jens Munk,
Martin Frobischer, Ritausma, Pink Grootedorst, Fru Dagmar Hastrup.
Och fler ska det bli av vresrosor.
kerstin z5-6
27-02-2004, 20:37
vresrosor står ofta som föräldrar till de mer tåliga rosor som kommer från kanada tex-De blommar kontinuerligt och är väldigt fina -Vilka har du funderat på??

Denna tillhör mina favvisar- Louis Bugnet
Hej allihop! Åååhh, Kerstin, vilken härlig bild! Jo, jag har Hansa och Dagmar Hastrup sedan tidigare och funderar på just Louis Bugnet och Agnes men även Jens Munk, som Kajsa nämnde. Har rådjur i trädgården ibland och de festar sönder de vanliga rosorna medan vresrosorna alltid får stå ifred.
Hei. Jeg har også rådjur i trädgården av og til. Roger Jaksland som selger roser her i Norge nevnte at den eneste rosen rådyrene aldri hadde spist på i hans hage var pimpinellrosen 'Frühlingsduft'. Så jeg har tenkt å plante pimpinellroser og rugosaer der jeg vil ha et rådjursstengsel mot skogen. Det er noen som selger rugosaer med egen rot (altså ikke podete). Da slipper man villskudd med en annen farge. Kanske noe å tenke på? Er det forresten noen andre her som har erfaring med slik roseplantering mot rådjur? Jeg skal i hvert fall prøve i min trädgård, så får vi se til neste år om det fungerer på et vis.

Lykke til med roseplantingen, Bimbo. Du får komme med tilbakemeldinger du også når du ser hva resultatet blir.
Det är väl taggarna som gör att vresrosorna får vara ifred gissar jag.
Planterade 2 st Louise Bugnet i höstas, så vackra dom är med sina rosa
knoppar Kerstin, gud vad jag längtar till våren och rosorna. Har beställt
12 rosor av Flora Linnea, fler Kanadensare förstås.
kerstin z5-6
28-02-2004, 17:33
Det är rätta takter Kajsa! Djupt ner i rosträsket sitter vi

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.