Minsing
08-07-2011, 20:28
Hur kommer det sig att den inte blommar i år.. varken för mig el min vän som haft mycket av den i flera flera år?
Gunilla T
08-07-2011, 20:30
De är två - åriga och år ett sätter de en bladrosett för att sedan blomma år två - frösår sig kopiöst.
Eva i Skåne
08-07-2011, 21:00
Så lärde jag mig nåt. Trodde dom var perenna. Sådde ifjol och dom har precis börjat blomma. Då kommer jag alltså inte få några blommor nästa år
Minsing
08-07-2011, 21:16
CITAT (Gunilla T @ 08-07-2011, 21:30)

De är två - åriga och år ett sätter de en bladrosett för att sedan blomma år två - frösår sig kopiöst.
Fast mina har ju blommat 3 år på raken? Och det kom många nya skott förra året,,,
Det är för att det du uppfattar som en stor växt egentligen är flera generationer som sått sig på samma ställe. Du ser en massa blommor, men där under i botten ligger ettåringarna och växer till sig för att blomma nästa år. Om du i stället tittar på sådana som flugit iväg och sått sig långt bort, så blommar de aldrig första året.
Krolliljan
09-07-2011, 07:43
Kan kanske vara så att dina purpurklätt är "ettåringar"
Jag brukar alltid så lite purpurklätt varje år för att vara säker på att ha blomning varje år. I år gick tyvärr alla utom en ur, i blötan på våren. Dock har jag fått många gratisplantor i år som självsått sig och de har jag nu satt där jag tror att det är torrt uinder vintern och till våren. Så nästa sommar så
kerstin z5-6
09-07-2011, 08:34
Purpurklätt (Lychnis coronaria är bienn tvåårig
Man är sällan utan den pga självsådd, men vinterna kan ha tagit många rosetter och då blir det ingen blom
denna säsong.
Minsing
09-07-2011, 09:54
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-07-2011, 09:34)

Purpurklätt (Lychnis coronaria är bienn tvåårig
Man är sällan utan den pga självsådd, men vinterna kan ha tagit många rosetter och då blir det ingen blom
denna säsong.
Precis, det var så jag tänkte också.. man är sällan utan den.. Hittade dock några plantor idag som slagit ut på ett helt annat ställe än förra året.. ;-)
Camelian
09-07-2011, 13:21
Har ytterligare en fundering kring klätten... Har haft ungefär lika många cerisrosa och vita, men de cerisa har blivit färre och färre. Kan det vara så att de vita har en mer dominant gen? Har för mig att vita blommor generellt sett är mindre livskraftiga i naturen, men så verkar inte vara fallet med klätten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.