Full version: Rutten squash
annakarin1

Båda mina squashplantor har fått frukt som rutttnat när de blivit ca 5 cm långa. Blomman fortfarande kvar och de har inte haft kontakt med mark. Hur kan det komma sig?
*Stintan*
Dom har antagligen inte varit pollinerade.
Scout
Helt sant som Stintan säger. Om honblomman inte pollineras vissnar fruktanlagen ner. Om inte insekterna sköter pollineringen får du hjälpa till för hand. Det kan även vara så att ingen hanblomma fanns tillgänglig samtidigt som honblomman var mottaglig, så kan det vara såhär i början på säsongen. Som tur är brukar de ju skjuta upp massor av blommor så det kommer nog frukt tids nog.
evagus
De plantor vi hade direkt på gödselhögen något år fick frukter som lätt ruttnade - för mycket kväve. Är det de första frukterna på säsongen som är smalare i toppen håller jag med om förklaringen dålig befruktning.

HelénE
Du fråga kanske, men jag har sett att detta händer hos mig också. Jag har 4 plantor och totalt 4 squasch som håller på att växa till sig, men det har varit flertalet som "ruttnat" alltså inte varit befruktade.

jag har massa blommor, både han- och honblommor men jag ser aldrig en enda blomma som är "öppen", de ser hela tiden ut som de är på väg att slå ut och sen är det liksom över. Tänker på hur tusan humlor och sånt ska kunna polinera om inte blommorna öppnar sig. Eller är det så att blomman bara är öppen en mycket kort tid, typ några timmar på en dag och jag missat det?

Helén
*Stintan*
Ja blommorna är inte långlivade så det gäller att vara på hugget om det är brist på insekter.
HelénE
CITAT (*Stintan* @ 20-07-2011, 16:06) *
Ja blommorna är inte långlivade så det gäller att vara på hugget om det är brist på insekter.

Ok kanske därför jag aldrig hinner se dem utslagna.
Brist på insekter har jag inte, här är gott om både humlor o bin, men det är ju så mycket som blommar hela tiden så det är väl konkurrens om pollinerarna.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon