|
_Magnus_
09-07-2011, 09:38
Trots högfrekvents-apparat (som hjälpte förra året) så äter rådjuren upp hela min trädgård... Har testat olika frekvenser men inget hjälper... I vanliga fall tar de bara alla knoppar men inatt har de varit här och ätit upp samtliga, fullt utslagna, rosor. Både gula, röda & rosa... De har även gått in på terassen & kapat sockerärtorna i en blomlåda & snokat runt & vält ut en ogräshink som stod där. Till efterrätt blev det samtliga solrosor... Förrutom det höfrekventa ljudet så har jag testat Rådjurs-odör-klägget som man sätter på blompinnar & sticker ner vid rosorna men utan resultat Om ingen kan ge mig världens bästa förslag här går jag snart ut & köper en hagelbössa
Gunilla T
09-07-2011, 10:05
Hägna in - det enda som hjälper i längden. Vi har satt upp rådjursnät runt hela trädgården. Inte så roligt med inhägnad men just rådjursnät är hyfsat diskret.
_Magnus_
09-07-2011, 13:30
Jo, det är sant... Men det känns som ett ganska stort projekt då vi har en stor tomt... Nu har jag just kommit från trädgårdsmästarn som har lurat på mig nå´n vätska som ska sprayas på alla växter. Ska testa det! Någon gång var det någon som sa att kommunen kan hjälpa till om man får sådana här problem. Att de tar rosorna är en sak men när dom kliver upp på terassen & rotar runt känns det lite väl närgånget... Kanske ska kolla med dom!
Vi har otroliga problem med rådjur, värre än med hare, sork, och insekter tillsammans. Det borde vara fri jakt på ohyran. Och vi har ändå både varg och lodjur i området.
Fågelvägen
09-07-2011, 14:05
Jag har talat flera gånger med kommunens viltvårdare. De säger att man kan a) ha hund b) spruta vatten på rådjuren c) låta bli att ha hundarna okopplade i det närmaste naturskyddsområdet - rådjuren flyr från skogen till trädgårdarna MEN a) Vi vill inte ha nån hund. Grannar som har hund har också rådjur, på nätterna. b) Ja, man kan rigga upp en slang där rådjuren brukar ligga och idissla (våra rosenknoppar  ). Och visst flyr rådjuren för vattenstrålen just där, just då. c) Hundägarna blir jättearga om man nämner det Viltvårdaren erbjöd sig också att komma och skjuta rådjuren, men eftersom detta är ett villaområde ville han ha ett medgivande av alla grannar - namn och registernummer för alla tomter. Det verkade svårt. Vissa grannar har bara gräsmatta. Somliga säger att rådjuren var här före oss. Alla är djurvänner...
CITAT (Fågelvägen @ 09-07-2011, 15:05)  medgivande av alla grannar Man får aldrig ett helt villaområde överens om något. Om frågan var "vill du ha gratis pengar?" skulle det ändå vara nån som sa nej.
Gunilla T
09-07-2011, 17:12
CITAT (_Magnus_ @ 09-07-2011, 14:30)  Jo, det är sant... Men det känns som ett ganska stort projekt då vi har en stor tomt... Nu har jag just kommit från trädgårdsmästarn som har lurat på mig nå´n vätska som ska sprayas på alla växter. Ska testa det! Någon gång var det någon som sa att kommunen kan hjälpa till om man får sådana här problem. Att de tar rosorna är en sak men när dom kliver upp på terassen & rotar runt känns det lite väl närgånget... Kanske ska kolla med dom! Vi har också stort - boendes på landet. Det är faktiskt inget jätteprojekt att slå ner stolpar och dra rådjursnät och inte är det särskilt dyrt heller. Det blir snabbt dyra pengar att köpa allsköns produkter som handelsträdgårdarna försöker lura på oss - om det hjälper så har det effekt möjligen till nästa regnskur eller bevattning. Det är skönt att sova gott och slippa oroa sig för trädgården - att ersätta växter blir också snabbt dyrt. Jag tror inte du får gehör för avskjutning nu, rådjuren har ungar och vi brukar respektera sådant och inte låta ungar svälta ihjäl. Dessutom har väl avskjutning ingen större effekt om man inte utrotar allt förstås - rådjuren har sina revir och stigar och blir ett revir ledigt ersätts det av nya, så fungerar det i naturen.
Fågelvägen
10-07-2011, 10:45
Har du Magnus en stor tomt så kan du väl välja ut ett mindre område som du fredar för rådjur? Med rådjursstängsel, som Gunilla föreslog. T.ex. företaget Nordpost har skyddsnät mot rådjur. Jag har själv letat efter lösningar, lika &=!°X$[≤  på rådjuren som du. Liksom Gunilla har jag kommit fram till att det knappast hjälper att skjuta de rådjur som tycks bo och föröka sig här (som mest 8 st.sedda på en gång!). Om reviret med äpplen och rosor skulle bli ledigt flyttar säkert nya rådjur in i trädgårdarna. Gunilla, hurdant nät har du använt, vilken sorts stolpar? Hur gör man med ingångar, grindar?? Vad tar man sig till med berg i dagen, buskage, höjdskillnader med 45 graders vinklar i terrängen?
Ja det är inte kul, men det är kul och få se dem med eller utan kid, för de är ju bedårande!!
Jag vet inte om detta är inbillning, men de senaste två åren har det varit mycket sträng kyla. Jag har utfodrat rådjuren/odjuren. Hör och häpna så har det knappt ätit upp något alls dessa två vårar och somrar. Kanske vi blev vinterområdet. [attachment=62630:IMG_1734.JPG] Nästa strategi har varit att inrikta sig på att plantera sådant de inte äter, sätta nät över pallkragarna, odla godisblommor i kruka på altan.
Mitt tips är stängsel!
Gunilla T
10-07-2011, 11:54
Fågelvägen! I början - när jag började anlägga trädgården i skogen hade jag ju enbart dessa vanliga perenner som fryser ner under vintern och där det inte gjorde något om rådjuren tuggade på de torra växterna. Hittade förstås nya växtområden och känsligare växter, barrträd, Rhododendron, Azaleor och en del annat spännande som inte tålde gnagning och tuggande. Under flera år täckte vi alla dessa växter med hönsnät men växterna blev ju fler och större  så till slut blev det ett oherrans jobb med dessa nätburar plus att vi ändå inte kunde skydda allt - clematis t.ex. Fick köpa ganska mycket nya ersättningsväxter. Älgarna åt upp en hel del här för två år sedan men dessa två senaste vintrar har varit extrema för djuren och då ökar förstås skadorna där de kan hitta mat. Firman som skulle sätta upp viltstängsel och göra grindar åt oss började strula, vi hade tänkt sätta viltstängsel runt ca 4.000 till 5.000 kvm, så vi var tvungna i fjol höstas att fixa det själva. Impregnerade stolpar från Lantmännen och ett svart rådjursnät från Coop blev lösningen. Vi har massor med sten men lyckades ändå få ner stolparna någonstans. Vi drog nätet runt hela trädgården, själva huset står vid sidan om, och så byggde min man en port som vi kunde gå igenom. Är det stora berg så måste det borras och sättas ner metallstolpar. Vi tog bort nätet och porten på framsidan när det blev sommar, de kommer inte hit så länge det finns mat i naturen men de går sina stigar på baksidan av trädgården. Det har fungerat perfekt i vinter och vi får slå upp nätet och sätta dit porten igen på framsidan när det börjar bli ont om mat i naturen. Tillägg; vi matar rådjuren nere på gärdet och gör det med gott samvete numera.
Fågelvägen
10-07-2011, 16:00
Tack Gunilla för utförligt svar! Hur högt är nätet ni använt och hur långa är stolparna?Jag grubblar fortfarande på hur man skulle kunna bygga stängsel + 2 grindar på vår lilla knöliga tomt. Magnus och vårt och flera andras problem tycks vara att rådjuren inte ens sommartid nöjer sig med den mat som finns i naturen. På den punkten har du tur. Hos oss och våra grannar bor rådjuren året runt, vandrande fridsamt från en trädgård till nästa, mumsande på alla godsaker som vi har planterat där. Det behövs alltså höga grindar och nät året runt.
Överbölingen
10-07-2011, 19:52
Jag tror inte att man kan skrämma bort rådjur som är urbaniserade.
Förlåt om jag låter provokativ, men jag ser rådjur som ett livsmedel. Jag har trädgård utanför planlagt område. Jag/vi har jaktmarken. Under 16 år har en enda gång rådjur dinerat på ett par tulpanblad. Älgen har käkat mer. Men utan bestående skador!
Nu börjar den tid när det gäller att lära sig rådjurens vägar och vara beredd den 16 augusti när hornbärande bock blir lovlig. Juli är brunsttid för rådjur. Personligen tror jag att det är bättre att skjuta en spetsbock (ettåring) som inte har lärt sig tillräckligt mycket om den farliga människan. En gammelbockmed skrythorn är lite mer erfaren och besöker trädgårdar mindre frekvent.
En spetsbock ger max 12 kg rent kött (ok för ryggben i sadeln) här i Jämtland, styckad och klar för frysen så motsvarar det i nötkött ett snitt på 125,00/kg = 1500 kr. Men bilden är en annan om det är arrenderade marker. Då är det en återbetalning i liten skala beroende på var i landet man bor.
Man skall också ha klart för sig att arrendekostnaderna varierar med flera 100 % var i landet man arrenderar. Här i Jämtland ligger älgarrendet på mellan 3000 –5000 kronor plus ev moms. De flesta markägare smyger undan intäkten. Småvilt =rådjur och mindre kostar ca 1000 kronor/år. Dessutom finns lokala regler ominsatser för slakthus, älgdragare och annat som underlättar för omhändertagandet av fällt vilt. Men det finns folk som gladeligen betalar. Jag har hört fantasisummor på 10 tusentals kronor i södra Sverige. Det borde innebära zoologisk kalavverkning som jag ser det.
Notera att de allra flesta jägarna är naturmänniskor. Men precis som i alla grupperingar så finns det bråkstakar och avarter, och sådana som inte borde få vara med. Rent spel och korretkt handlande är det som gäller.
Det blev väl lite trådbrott här men det förkommer ju härsan tvärsan så jag bryr mig inte så stort.
När man ser vad rådjuren kan åstadkomma i trädgården så blir man minst sagt mordisk. Nu efter dom senaste vintrarna så har jag varit ganska förskonad tack o lov. Har bittert fått erfara att det inte finns några rådjurssäkra växter. Inte på min tomt i alla fall. T.om tobaksplantorna o dahliorna strök med. I ren desperation strödde jag vitpeppar över växterna och det verkade fungera för stunden. Kan ju inte ha smakat gott. Men som sagt, vintern har nog gått hårt åt rådjuren för dom lyser med sin frånvaro än så länge i alla fall. Men på vintern är dom fredade i min trädgård.
Gunilla T
11-07-2011, 08:09
CITAT (Fågelvägen @ 10-07-2011, 17:00)  Tack Gunilla för utförligt svar! Hur högt är nätet ni använt och hur långa är stolparna?Jag grubblar fortfarande på hur man skulle kunna bygga stängsel + 2 grindar på vår lilla knöliga tomt. Magnus och vårt och flera andras problem tycks vara att rådjuren inte ens sommartid nöjer sig med den mat som finns i naturen. På den punkten har du tur. Hos oss och våra grannar bor rådjuren året runt, vandrande fridsamt från en trädgård till nästa, mumsande på alla godsaker som vi har planterat där. Det behövs alltså höga grindar och nät året runt. Kollade med min man och nätet är troligen 1,5 m högt och stolparna 2,5 m. Om nätet är för lågt går det ju bra att spänna en tråd högre upp. Ja, man får nog hitta individuella lösningar för varje tomt eftersom det ser så olika ut. Det finns ju firmor som sätter upp viltstängsel och portar kan man göra och anpassa exakt till behovet. Har en trädgårdskompis som på sin steniga och bergiga tomt lät en firma sätta upp viltstängsel (inte rådjursnät) De borrade i berget och stagade metallstolparna och grindarna gjordes utifrån de mått som gällde just där. ...men det blir dyrt förstås. Kan de komma åt med maskiner går det snabbt och blir billigare.
Fågelvägen
11-07-2011, 10:07
Tack Gunilla! Jag tror ett ca 1,5 m högt stängsel med höga stolpar och en tråd högre upp mellan stolparna kunde lösa en del av våra rådjursproblem. Läste någonstans att rådjuren ogärna hoppar genom sådana konstruktioner. Hur man än gör blir det dyrt. Också de sönderfejade - icke ätliga, "rådjursresistenta" - buskarna och träden har kostat något. Billigast är det att strunta i trädgården och bara röja så pass mycket väg att man kommer till bilen, brevlådan och vedboden.
Gunilla T
11-07-2011, 11:21
Ja, visst kostar det...och vi förlorade massor av växter då för två år sedan och att ständigt ersätta och börja från början igen är inte särskilt roligt. Trots allt blev det en hyfsat billig lösning för oss och det gick faktiskt lättare än vi trodde i denna steniga mark.
...och Fågelvägen...det är värt en del att slippa oroa sig också och det är en engångskostnad.
Gossen Ruda
11-07-2011, 18:07
Mitt kombinerade grävling- och rådjursstaket är först ett 90-100 cm högt normalt staket med två vågräta plankor, tryckimpregnerade. Från detta och ner en bit i marken sitter det kycklingnät, detta mot grävlingen. Stolparna är sen förlängda med klena vinkeljärn/trästolpar. På dessa sitter det sen vågräta trådar anbringade upp till 2 meter. Egentligen är denna övre del otroligt klent byggd, ett rådjur skulle lätt kunna hoppa rätt igenom men de är försiktiga och avstår. Det stora problemet är dock den första tiden efter att man satt upp ett staket, gäller för båda arterna. De vet vilka godsaker som finns på andra sidan och bara SKALL in. När dessa vanedjur är borta räcker det nästan med att sätta upp en bild på ett staket.
KarinSKARA
12-07-2011, 22:24
Rådjur är en plåga i vår trädgård, sommar som vinter. Senaste vintern beräknar min man att de skadat och förstört växter för närmare 10-tusen kronor. Vi har mycket Barrväxter, Rhododendron, Lönnar m.m. Nu mitt i sommaren är det Dagliljeknopparna de är ute efter. Våra Hostor har de aldrig rört men jag vet andra som säger att hos dem är det just dessa som går åt först. Rådjur är finsmakare och det är Geten som lär upp kiden VAD och VART det går att äta. Har de en gång lärt sig hur de skall ta sig in fortsätter de. För 1 vecka sedan fick vi hem ett svart nät i plast http://www.allox.se/links/natprodukter/skogsnat.htm 200 meter för 4000:- billigt om det funkar Just nu har vi inte tid att spänna upp det runt tomten men har hägnat in alla Dagliljerabatter åtminstone. Kanske inte det vackraste konstverket men det fungerar än så länge. [attachment=62727:1N_tet_r...SDC19624.JPG] Rådjur kryper hellre än de hoppar så nät MÅSTE vara tätt nere mot marken. Gärna lite nergrävt eller att man öser upp en liten jordvall mot. Nät under 180 är nästan meningslöst att sätta upp MEN allt beror på vilka djur man har och vad de är ute efter.
Anna-Karin Lundberg
15-07-2011, 07:45
Jag säger bara: Stängsel! Att lösa hundar i skogen skulle "skrämma" in de stackars rådjuren i trädgårdarna är väldens sämsta myt! Jag har fyra stora hundar, de bussas på rådjuren när de är i min trädgård, men rådjuren kliver över staketet och väntar på att hundarna ska gå in i huset - så de kan gå in i trädgården och äta vidare. En natt stod rådjuren utanför vardagsrumsfönstret och åt i krukorna på altanen, hundarna stod innanför fönstret, på soffbordet, och skällde som galningar. Att rådjur är rädda för hundar? Nänä, det tror bara romantiker som aldrig varit nära rådjur!
Jag hade en meter gunnebo, det klev rådjuren över. Nu har jag två meter viltstängsel och jag är SÅÅÅ nöjd! Synd bara att jag väntade så länge med att få upp staketet, jag gjorde det i ren desperation. Hade jag gjort det här tidigare hade det besparat mig mycket bekymmer. Nu kan jag sova gott, vara borta en dag eller på semester, men behöver ALDRIG vara orolig över att få trädgården vandaliserad!
Gossen Ruda
15-07-2011, 08:02
Rådjur är till att börja med lättskrämda. När de efter ett tag märker att inget händer blir de modigare och testar. Till slut blir de helt orädda eller har lärt sig var gränsen går. Dumma men läraktiga.
Fågelvägen
16-07-2011, 09:37
Anna-Karin Lundb skrev "Att rådjur är rädda för hundar? Nänä, det tror bara romantiker som aldrig varit nära rådjur!" Nu var det ju viltvårdarens åsikt. Aldrig tänkt på honom som romantiker, men visst, det måste han väl vara eftersom han ser till att rådjuren får mat vintern igenom, trots meterdjup snö. Och antagligen bryr han sig om fåglar också, eftersom han anser att hundar ska hållas kopplade i naturskyddsområdet. KarinSKARA, tack för att du nämnde att rådjuren KRYPER UNDER stängsel! Jag som trodde att de bara hoppar över. Nu blir det ännu svårare att stängsla in vår kuperade tomt. Alla som har fungerande stängsel - skulle ni kunna vara så jättesnälla och sätta in bilder på hurdana grindar ni har? Jag antar att de måste vara höga eller kanske taggiga upptill?
Gunilla T
16-07-2011, 14:08
Vår grind är tyväär nerpackad under sommaren men det var en väldigt enkel grind som min man snickrade ihop. Lodräta bräder med en tvärslå, några cm mellanrum mellan bräderna. Inga piggar och höjd drygt 1,5 m. En vanlig hasp som lås.
Anna-Karin Lundberg
17-07-2011, 07:00
Jag har skrivit en tråd om hur jag byggde mitt staket, sök på "viltstängsel" så kommer den upp. Där finns bilder på grindarna också.
Om rådjuren blev skrämda av lösa hundar i skogen så verkar det ju märkligt att de skulle söka sig in i bebyggelse istället för att vara kvar i skogen eller söka sig djupare och längre bort. Även om det finns lösa hundar i skogen som skrämmer djur, så finns det fler hundar, människor, bilar, cyklar, lekande barn och allt annat inne i bebyggelsen. Rådjuren kommer hit frivilligt, de gillar att äta trädgårdsväxter bättre än skogsväxter och har lärt sig att det är ofarligt.
Nyss gick ett rådjur här utanför min tomt, hundarna sparng mot den och skällde, men de hålls inne på tomten av staketet. Rådjuret tittade, funderade, gick emot hundarna för att komma in på grannens uppfart. Det står i grannens land och mumsar nu...
Rådjuret betedde sig som att hundarna inte fanns. Mina hundar är alltid inne på min tomt, men grannens hundar, tre stora, springer fritt i området. Om rådjur blev så rädda för hundar inne i skogen att de "flyr skogen och alla lösa hundar" borde de inte välja de här tomterna, där det kryllar av hundar. Skogvaktare beskyddar skogen och djuren, det är väl bra, men när djuren går ut skogen in i bebyggelse är det inte bra. Skogvaktaren försvarar "de sina", trädgårdsägare försvarar sitt. Våra intressen kommer nog alltid att krocka...
Fågelvägen
18-07-2011, 20:54
Jag tittade på din tråd om hur ni byggde ert viltstängsel. Ett jättejobb - så härligt att det fungerar som du önskade! Grindarna ser snygga ut, de verkar täta och "rådjurs-ovänliga", inget man hoppar över frivilligt.
Gossen Ruda
18-07-2011, 21:56
Här kommer två av mina grindar. Gjorda av tryckimpregnerade bräder hopsatta med hjälp av perforerade plåtar som man skarvar bjälkar med. Nätet är krenelerat galler. Den lite bredare säckade lite så jag fick stötta upp med en snedsträva. Stolparna sitter fast med köpta galvade järn som i sin tur är fastgjutna i betongplintar, en halvmeter djupa. Har kanske några bilder nånstans på det arbetet.  Notera att även klena uppspända trådar håller rådjuren borta när de inte smakat på godsakerna innanför. 
Orkidétjuven
19-07-2011, 07:31
Ingen risk at fåglar som duvor och ugglor flyger in de uppsända trådarna?
Gossen Ruda
19-07-2011, 09:01
CITAT (Orkidétjuven @ 19-07-2011, 08:31)  Ingen risk at fåglar som duvor och ugglor flyger in de uppsända trådarna? Jag har aldrig märkt något sådant. Koltrastarna som flyger omkring som vettvillingar flyger ofta och utan problem mellan trådarna. Småfåglar som svartvit flugsnappare sitter gärna på trådarna eller stolparna och spanar.
Fågelvägen
19-07-2011, 15:26
Gossen Ruda, dina grindar verkar praktiska och lätta att bygga av virke som man råkar ha i sin vedbod. Intressant att lite trådar på rätt höjd tycks hejda rådjuren. Frans G. Bengtsson skulle kanske ha kallat detta "ett otvunget arrangemang". Huvudsaken är att grindarna funkar, men det svåraste är den BREDA OCH HÖGA grinden för en bilinfart. Jag hoppas på mera bilder
Fågelvägen
20-07-2011, 10:10
Läste igår i SvD: "15 ton avskräckningsmedel mot rådjur såldes till svenska hushåll 2010."
Ett mått på vår ilska och förtvivlan. Eller kanske ett mått på medlens ineffektivitet.
Hej. jag undrar där det går kan man inte ha en hög tät häck som de inte kan varken hoppa över eller tränga sig igenom och sen på de där otillgängliga ställena berg mm där kan man kanske då ansluta ett viltstängsel kanske..vad tros om detta..har själv en mkt bergig tom o kuperad alltså en svår tomt för detta ändamålet..suck..
Vore det olagligt att skjuta rådjur som kommer in på tomten med paintball-bössa? De tar ju ingen skada så det kan väl inte anses vara jaktbrott.
CITAT (yvohel @ 20-07-2011, 12:19)  Hej. jag undrar där det går kan man inte ha en hög tät häck som de inte kan varken hoppa över eller tränga sig igenom och sen på de där otillgängliga ställena berg mm där kan man kanske då ansluta ett viltstängsel kanske..vad tros om detta..har själv en mkt bergig tom o kuperad alltså en svår tomt för detta ändamålet..suck..  Det är förmodligen lika svårt och dyrt, eller till och med svårare och dyrare, att få en häck så hög och tätväxande på berg som det är att få ett staket uppsatt på sådana ställen. Själv har jag vanligt fårstängsel 110cm högt och hund och aldrig ett rådjur i trädgården. De går utanför, de är på grannarnas tomter, men aldrig någonsin hos mig. De är inte rädd för hunden, han skäller dagligen på dem när de är utanför, men de går aldrig in. Förmodligen vet de att de aldrig kan lita på om han är där eller inte där, han har bra gömställen under trapp och buskar och kan bara plötsligt från något gömsle skjuta fram över tomten skällandes efter dem. Däremot såg grannen för 2 år sen en älg som stod och åt våra äpplen, men det verkar varit en engångsföretelse. OCh så har jag ekorrar som äter upp alla hasselnötter och fåglar som tar alla körsbär och krusbär om där är minsta glipa i nätet. Helén
Gossen Ruda
20-07-2011, 12:59
CITAT (yvohel @ 20-07-2011, 12:19)  Hej. jag undrar där det går kan man inte ha en hög tät häck som de inte kan varken hoppa över eller tränga sig igenom och sen på de där otillgängliga ställena berg mm där kan man kanske då ansluta ett viltstängsel kanske..vad tros om detta..har själv en mkt bergig tom o kuperad alltså en svår tomt för detta ändamålet..suck..  Kan du få en tät häck som är lika hög som ett rådjur, dvs dryga metern, går det säkert bra. De hoppar sällan eller förmodligen aldrig över något de inte kan se över. Det kan ju finnas vad som helst där. Problemet är nog att få en tät häck som de inte kan tränga sig igenom men en snabbväxande sak kanske går att fläta ihop.
Anna-Karin Lundberg
21-07-2011, 07:03
Min granne, som inte har viltstängsel, sköt med paintbollgevär mot rådjuren. Han fick in några träffar vet jag, men rådjuren lät sig inte skrämmas iväg mer än en stund. Jag vet inte hur reglerna är, men man får väl skjuta med paintboll på sin egen tomt? Och om rådjuren kommer ivägen, inne på tomten, så kan det väl inte vara ett jaktbrott i alla fall. Det går ju inte att döda ett rådjur med paintboll, ens om man skulle vilja.
Jag frågade kommunen vad som händer ifall mina hundar skadar eller dödar ett rådjur som är inne på min tomt, på min inhägnade tomt, men det räknas som jaktbrott ändå. Så mitt nya höga staket är också ett skydd för mig, så jag inte blir skydlig till något ifall rådjuren väljer att hoppa in till mina hundar.
malcolm
21-07-2011, 07:22
Min brors fd. sambos bror fick in ett rådjur genom vardagsrumsfönstret en gång, som tur var de två jakthundarna de hade inte hemma (en stövare och en tax), undrar om det hade betraktats som jaktbrott?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|