Vi har flyttat och fått en fin och grön uteplats, det är en väldigt yvig schersminhäck som hänger lite väl mycket över trädäcket, och i hörnorna är det rosor - som jag inte kan något om

Jag skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig att identifiera rossorten. Den har haft galet många klasar med ganska små, gulvita blommor (se bild).
En annan fråga - tidigt i våras klippte jag helt sonika bort grenar som såg döda ut. Nu har busken skjutit _galet_ långa skott åt alla håll, vissa nästan två meter långa, dvs högre än själva busken i sig. Det ser lite knasigt ut + att det hänger i vägen över uteplatsen. Vad händer om jag klipper bort de här långa pinnarna nu så här års? De växer fint och frodigt och en del av dem har fått klasar med knoppar längst ut som redan blommat.
Vad gör man när blommorna vissnat, kan man klippa av klasarna då eller låter man dem bara vara? Det ser brunt och ganska trist ut.
Plus en liten smygfråga - det är väl även fel tid att beskära schersminen, vad händer om jag tar bort de grenar som hänger ut för mycket?

DSCF0949.JPG