Victoria
09-07-2011, 11:15
Hej,
Jag har planterat om lite nävor tidigare i somras. Min Biokovo har hängt sig lite och skiftat i färg till röd, men skjuter nya blad och jag funderar på att klippa ner de äldre lite ledsna bladen. Kommer den blomma om?
Sedan har jag flyttat på en blodnäva och en som hette ballerina när jag köpte den (men den är vit inte rosa?). Både ser relativt ok ut och är gröna inte lika ledsna och hängiga i bladen, men dock har de lagt sig ner lite. De skjuter de inte nya blad. Kan jag klippa ner dessa också för att få ny blomining och hur mycket i så fall?
Tacksam för svar!
Jag har blåa nävor som jag inte vet vad de heter, jag tiggde dem av grannen. Jag klipper av blomstänglarna varje år och behåller bladen. Det har aldrig blommat om. Det skulle vara roligt om det gick att ordna. De är jättevackra men alldeles för kort blomningstid som många växter. Det blir spännande att läsa svaren.
Gröna mormor
09-07-2011, 13:25
Jag har massor av olika sorters nävor i min trädgård och har försökt att få dom till att blomma om, men ack nej, så jag gör som inlägget ovan, klipper av dom vissna blomsterstänglarna och låter det gröna vara kvar tills det gulnar.
ingrids
09-07-2011, 14:22
Det finns riktiga långblommare bland nävorna, men de som blommar kort tid tror inte jag heller går att få att blomma om. Mina nävor gör det då inte fast jag rensar bort fröställningar.
Intressant ! Vad heter de långblommande ?
ingrid fuxwall
09-07-2011, 19:57
På rak arm kommer jag inte ihåg vad min näva heter mer än något på Geranium och det är en gammal sort.
Klipper ner dem och sedan kommer det nya vackra blå blommor, klipper alltså ner hela växten och gör det gång på gång hela sommaren
ingrids
09-07-2011, 20:59
De två långblommare jag kommer på såhär på rak arm är Rozanne och Jolly Bee.
Insåg också att det ingrid fuxwall gör funkar - dvs att inte bara klippa bort blommorna utan klippa ner hela plantan så den måste börja om från början. Det funkar ju t.ex. med jättedaggkåpa också, själv har jag liksom bara aldrig tänkt så långt. Går kanske inte på alla nävor och funkar bättre i södra Sverige än i norra men värt ett försök.
Eva i Skåne
09-07-2011, 22:13
Rosa spansknäva, geranium endressii, är en långblommare.
Tror den finns som vit också.
Tack för svaren ja skall hålla ögonen öppna efter dessa, de är ju såå vackra och kräver ingenting av odlaren. Vad menas förresten med långblommande 1 månad kanske ?
Eva i Skåne
10-07-2011, 09:10
Jag tycker att spanska nävan blommar hela sommaren.
Victoria
10-07-2011, 09:13
Tack för era svar. Jag tror jag kommer klippa ner dem lite. Om inte annat kommer väl bladverket upp igen
Aqvakul
10-07-2011, 10:49
Jag har en rabatt med rikblommande små rosa nävor. De blommar rikligt i sex veckor från slutet på maj. Sen brukar jag klippa ner nästan allt bladverk och i augusti så blir det en blomning till, fast inte riktigt lika riklig...
Oj då det här var roliga nyheter jag har inte ens tänkt på att det kunde vara så här. Jag skall minsann skaffa alla sorterna och i morgon dag klippa ner de jag har eftersom jag inte vet vilken sort det är. Tack så mycket.
vanjalarsa
10-07-2011, 20:54
En näva som är väldigt vacker och som blommar länge är "Patricia". Jolly bee och Rozanne är en och samma blomma. Annars så utrotar jag de flesta nävor. De sprider sig ohejdat. Alla utom några få bl.a dessa som jag nämnde .De är underbara och har iallafall inte blivit som ogräs hos mig,
mvh vanjalarsa
Klipper alltid ner mina nävor Ballerina rejält. Dom kommer så snällt tillbaka och blommar igen. Om inte annat så är det ju inte snyggt med långa utblommande stänglar. Sedan är ju nävorna tacksamma eftersom dom självsår sig rejält och verkar trivas varhelst dom slår rot.
ingrids
10-07-2011, 22:30
vanjalarsa - hade helt missat att de dnatestat dessa nävor och funnit att de var samma. Var nyss på jakt efter blåblommande näva och tyckte att jag stötte på dem som två sorter men då hade jag fel.
Gossen Ruda
11-07-2011, 21:17
Jag har ganska gott om en kraftig blå näva som blir ca 70 cm. Den har precis blommat över och då klipper jag antingen ner fröstänglarna eller hela växter. De gamla bladen blir så tråkiga. Den kommer igen med nya blad men aldrig nya blommor, det året. Måste klippa ner den annars har jag nävor överallt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.