Full version: Ginko biloba
myskmadra
Min fina lilla planta håller på att gulna och har tappat suget helt verkar det som: Förra veckan planterade jag om den för att se om det skulle hjälpa. Men icke. Har någon nå´t tips? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ginkgo är lövfällande växter och ska inte ha några blad nu på vintern, det är onaturligt. Enligt min erfarenhet från de Ginkgoplantor jag odlade inomhus några år innan de fick flytta ut var att de tappade bladen även inomhus men de kom tillbaka på våren.

Ställ plantan svalt, ljust + vattna sparsamt. Växter som går in i en vilofas dricker väldigt lite vatten.
myskmadra
Tack Åsa för infon. Jag gissade att det var nå´t sån´t på gång.
myskmadra
Nu står min planta i växthuset som en pinne med några blad i vardande. Den tycks växa mycket långsamt - har sett likadan ut i ca 2 månader. Har någon nåt tips om hur jag vidare ska ta hand om min planta huh.gif
kristerh
CITAT (myskmadra @ 20-07-2004, 21:50)
Nu står min planta i växthuset som en pinne med några blad i vardande. Den tycks växa mycket långsamt - har sett likadan ut i ca 2 månader. Har någon nåt tips om hur jag vidare ska ta hand om min planta huh.gif

Jag planterade ut en Ginkoplanta häromåret (bor i sthlm) i rabatten för att testa, den tog sig och växte rätt bra, har numera flyttat från den adressen men jag hoppas att den nya ägaren tog hand om den.
konstigt att din inte tagit sig ordentligt unsure.gif vad har du för jord? tror att den vill ha lite sandblandad jord, får den någon dusch någon gång? det vill den ha. om du har den inne kommer den som tidigare skrivits tappa bladen på vintern, möjligtvis att den kan ha bladen kvar längre om du ger den en växtlampa, men den tappar bladen på vintern i sina hemtrakter oxså, den behöver nog det. är du säker på att den lever? Den borde som sagt kommit igång nu.
krister
myskmadra
Tack för svar!
Klarade ginkon att överleva vintern också i rabatten? "nyfis"
Jag tror att min planta lever - trots att den visar så lite livskraft. Samtidigt blir man ju manad att försöka komma på vad den saknar....... smile.gif
Jag gav den ny jord i våras, någon sorts planteringsjord av bättre kvalitet.
Jag får ta och skaffa sand och duscha lite oftare.
Hälsningar!
wolkenkrabber
vid ingången till biblioteket i humlgården står det en fin gingo, så i sthlm funkar det bra
andreas i uppsala
Någonstans i Fålhagen ska det också finnas en ganska stor ginkgo. Så den klarar sig här också
kristerh
CITAT (myskmadra @ 21-07-2004, 16:02)
Klarade ginkon att överleva vintern också i rabatten? "nyfis"

Jodå den överlevde vintrarna i rabatten och verkade trivas med det.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon