Victoria
Hej,

När vi flyttade hit så fanns en rönn och en fläder som hade något år på nacken. Rönnen var kanske 3-4 meter (stammen kanske ett par cm i diammeter) och hade en kanske inte så jättetät krona, men ändå tätare än gles och väldigt fin. De stod planterade bredvid varadndra och jag beslutade ett flytta rönnen ett par meter för att trädkronorna inte skulle växa ihop. Detta gjordes på sensommaren/hösten för snart fem år sedan. Vi fick med en stor jordklump men för säkerhets skull vattnade vi mycket både den hösten och hela sommaren därpå. Rönnen har därefter inte blivit lika fin i trädkronan. Den är gles och ser lite torr ut då den bara grönskar längst ut på grenarna. En del grenar har bara ett fåtal blad. Det är ju ändå fem år sedan ohmy.gif( Den har dock blivit lite högre och stammen har växt till sig lite. Jag har även försökt gödsla. Vad ska vi göra för att den inte ska se halvtorr och tråkig ut?! Kan man beskräda den för att kronan ska tätna? Hur gör man det?
Aqvakul
Det finns större trädexperter på forumet än undertecknad, men jag börjar lite så få de andra rätta och fylla på.

Min erfarenhet av rönn är att där det trivs växer det som ett ogräs, tenderar att raka i höjden och blir inte särskilt gammalt. Det är förvånansvärt besvärligt att flytta rönnar. De brukar sällan bli sig själva efter den chocken. Bok, tex. är betydligt lättare att flytta.

Jag har gott om rönnar på min tomt, men gillar inte alltid att de sticker i höjden. Jag har då kapat dem över ett sidoskott och även skurit in långa vertikala grenar över sidoskott. Därmed förlorar rönnen lite av sin naturliga form, men blir tätare och stabilare.
Gartner50
Har bara ett wildcard i ärmen och om jag vore du o tvunget skulle ha kvar eländet så skulle jag pröva med vanlig NaCl - salt. Järvt o konstigt kan du kanske tycka men oxel m.fl. träd buskar av olika slag, rosor o lökväxter kan sortera bort kloret o tankar natriumet som verkar funka som anabola steroider. Trädet, busken ser plötsligt ut att ha allt som behövs ur näringssynpunkt. Har inga vetenskapligt underlag för det jag skriver men mkt praktisk erfarenhet. Det är ju så att om växten saknar ett enda litet eller stort näringsämne så kan du sparka dig trött i alla andra avseenden. Optimering av förhållandena är det som gäller. Ger dig ett wildcard o hoppas att du lyckas i ditt uppsåt.
/Claes
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon