Azur
Jag är inte negativ till glyfosat ELLER till genmodifierade organismer, men jag tycker bägge kan missbrukas - till exempel i form av de 'roundup-ready' transgena grödor som säljs utomlands, och som leder till enormt ökad användning av roundup.

Nu har USA's jordbruksverk beslutat att de inte har rätt att reglera genmodifierade grödor, och därför släpper de igenom allt, bland annat ett 'roundup-ready' gräs avsett för gräsmattor. Man sår det, och när man sen vill bli av med maskrosorna så sprayar hela gräsmattan med roundup. I mitt tycke en fullständigt oansvarig användning av både genteknik och bekämpningsmedel - jag har svårt att se att det här kan leda till nånting annat än att glyfosat-resistens sprider sig och glyfosat blir alltmer verkningslöst.

Bägge de roundup-ready gräs som tagits fram sprider sig lätt utanför trädgården. Det ena gräset spred sig omdelbart från testodlingsområdet och finns idag flera kilometer från testytan.
gnon49
Ja den gräsmattan skulle jag inte vilja ligga o slappa på. Vad gör man förresten om man vill ta bort gräset? Ännu starkare bekämpningsmedel? Det kommer surt efter. "Beträd ej gräsmattan" får en allvarligare innebörd.
Piccante
helt rubbat beslut duh.gif kommer leda till ökad försäljning och överanvändning av Round Up.
Ännu ett beslut där bioteknik/kemiindustri-lobbyn vann över demokratin...
Aqvakul
Shit! crying.gif
*Stintan*
Va fan! Har dom ingen hjärna? mad.gif
Gartner50
Det är Monsanto som ligger bakom denna soppa. Man har idag nästan kontroll på all rapsodling genom genmodifierad raps som kan sprutas med RU. Rationellt kan tyckas men vi vet för lite om långa effekterna av konsumtion av dessa produkter. Rapsolja är ju populärt idag o i Sverige ska enligt uppgift inte denna produkt säljas men jag är inte så säker på detta. Jänkarna skiter i ditt välmående så länge deras företag kan pytsa ut produkter som man tjänar pengar på. Googla på genmodifierad raps så finner ni länkar på hur tuffa man är från Monsanto när det gäller just rapsen - mkt juridiska tvister med bönder m.m. Pengar är makt o vi vanliga dödliga får tyvärr finna oss i att vara livsmedels- o kemikalieindustrins fångar...
mvh Claes
Gunilla T
Inte bara raps - vad sägs om Roundup ready soja, Roundup ready majs, Roundup ready ris, Roundup ready durra, Roundup ready bomull, Roundup ready alfa alfa, Roundup ready vete osv...allt detta finns på marknaden och Roundup ready tomater är visst på gång?

Och nu skall gräsmattorna bli Roundup ready ohmy.gif drömmen om den perfekta gräsmattan utan annan arbetsinsats än ett tryck på flaskan kan äntligen bli sann. Undrar när en "Roundup ready garden" lanseras med GMO perenner, buskar och träd som samtliga är Roundup ready?

Målet är allt, vägen dit betyder ingenting....eller var det tvärtom?
Gossen Ruda
Intressant tankevurpa. Hur skall man förfara om detta fantastiska gräs kommer in på marker där man odlar RU-resistenta grödor? Svårt att spruta bort det ogräset. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon