Full version: getingkunniga
Pia L
Om man har ett dolt getingbo som man inte vet hur stort det är och tar ihjäl getingarna en efter en, alltså släpper ut dom men tar ihjäl alla inkommande, klarar sig då samhället ändå eller är boet beroende av alla som ska in i boet?
Och hur fungerar radar? Tar det ihjäl alla getingarna i taket eller blir dom bara förbannade?
ingrids
Om du måste döda hela boet så har jag lärt mig att det görs när så många getingar som möjligt är i boet och de inte är aktiva, dvs sent på kvällen. Har aldrig testat radar, det jag testade en gång var ett skum som man skulle täppa till ingången med. Kan bara konstatera jordgetingar i det läget kan skapa sig en ny ingång. Att på måfå spraya in radar i en volym man inte vet hur stor den är eller var boet sitter är kanske inte så verkningsfullt.
Om de inte verkligen ställer till med något och ingen är allergisk kanske det enklaste är att låta boet vara?
Pia L
Det är inte jordgetingar vi har utan vanliga ettriga getingar som har fått för sig att dom ska ha samma ingång som vi människor, ovanför trappan så dom bor i trapptaket på altan. Både jag och min son är mycket överkänsliga mot getingar så jag vill ha bort dom fortast möjligt, just nu har jag elektrifierat ihjäl ett 40 tal getingar som varit på väg in och det jag vill veta är om samhället kan utvecklas trots att inga nya getingar kommer in, alltså om larverna blir nya getingar eller om dom behöver tillföras något som dom inkommande tar med sig.
Gossen Ruda
Larverna måste ha mat och det har de inkommande arbetarna med sig. Tar man död på alla som flyger ut eller in dör samhället så småningom.
Pia L
Tack för svaret, då är det uttröttningsmetoden som gäller tills radar införskaffats
zaaritha
Synd att de ska behöva dödas!
Vi har bålgetingar o jordgetingar, samt vanliga getingar;
hos oss! Vi" har hittills klarat" att leva i fred med alla dessa getingar............
Inga stick--"peppar, peppar".....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon