Ålgryte
Kan någon hjälpa mig med namnet på denna söta blomma? Den har kommit fram i en rabatt i år och jag har sökt namnet i digiflora utan resultat. Finns det någon annan enkel söktjänst ni rekommenderar?

Röd blomma.JPG
Stjälken är ca 50 cm hög och bladen sitter i en rosett nere vid marken.

Blad.JPG
Funderar över fläckarna på bladen g.gif Alla blad har sådana. även de plantor som inte blommar confused.gif

Digiflora föreslår att den heter brudbröd eller sårläka, men jag tycker inte att den stämmer med bilderna.
Azur
Min första tanke var en bräcka, nåt åt Saxifraga fortunei-hållet, men när jag tittar på blommorna så stämmer det inte.

Det är inte en svensk växt.

Bladen ska nog se ut så där, det är inte helt ovanligt att växter har teckningar på bladen.

Det är nog i alla fall nåt ur bräcke-familjen, kanske en Heuchera? Finns dock flera andra liknande släkten i USA som jag inte har koll på.

EDIT: Haha, tog för lång tid på mej att söka bilder på arter ur bräcke-familjen, så jag blev omkörd! Blodalunrot, alltså.
Rihane
Blodalunrot(Heuchera sanguinea) kanske?
Om det är en sån så ser bladen ut som dom ska. Heuchera har mycket skiftningar i bladen, oftast därför dom införskaffas. Blodalunroten har gröna blad kanske inte lika uppseendeväckande som andra släktningar.
Kryddan03
Är det inte en Heuchera - Alunrot? Vilken sort vågar jag mig inte på att gissa dock.
LottaPB
Nog tyckte jag direkt att det ser ut som min alunrot.
Utmärkt att dela då den vuxit till sig lite.
Ålgryte
Tänk att jag får så många svar så snabbt så här i sommarnatten bravo.gif

Odlaiter är fantastiska smiley_small_hug.gif Tack till er alla växtkunniga!

Hur hittar jag att det är en alunrot här på nätet? Kan jag söka på utseendet någon annanstans än i digiflora?
LottaPB
Googla på alunrot och välj bildvisningen i stället för textvisningen. Det gör du på söksidan, näst längst upp till vänster i bild på Firefox, och samma sak på Explorer. Det blir 15900 träffar på bildvisningen!
Ålgryte
Men om jag inte vet att det är alunrot? Om jag har en röd blomma på en lång stjälk och fläckiga blad - hur kan jag då leta rätt på namnet? Den finns inte i min "första hjälpen-bok", Blommor från Bonniers Naturguider. Där sökte jag på röd-skära blommor.

Jag vill lära mig mer om växterna som finns i min närmiljö, men vet inte vad de heter...
Kryddan03
Man tycker kanske att den borde ha funnits med i Digiflora eftersom de skriver så här: "Materialet omfattar ca 2000 arter av vilda kärlväxter som förekommer i Sverige, dvs i stort sett alla arter som ingår i Den Virtuella Floran."
Heuchera finns med i Den virtuella floran, men inte på en egen sida utan under Stenbräckeväxter. Där den nämns som en odlad prydnadsväxt och inte som en inhemsk växt (tror att den ursprungligen kommer från nordamerika). Vad jag förstått av Digiflora så skall den just fungera lite som en gammal hederlig Flora, fast med fler sökverktyg än Den virtuella floran. I en vanlig Flora finns ju bara vilda eller förvildade etablerade växter med.

Om det är dina trädgårdsväxter du vill utforska så får det ju i så fall bli ett trädgårdslexikon eller liknande. Något motsvarande verktyg som Digiflora för prydnads- och trädgårdsväxter känner jag faktiskt inte till, men det kanske någon annan har svar på. Å andra sidan verkar det inte vara det du är ute efter om jag inte missförstått dig.
kerstin z5-6
Heuchera-alunrot är i huvudsak en bladväxt som odlas för bladens skull inte blommorna.Det du ser ut att ha är en ganska vanlig form med gröna blad, med små silver stänk.Om man sår dem brukar en hel del se ut just sådär.
På nätet finns nog inte så många bilder med blommorna.Jag klipper ofta bort dem-de är söta men rätt oansenliga och jag odlar för bladverkets skull -Gult orange svart mörkrött melerat o allt däremellan
Några få H. har fina blomstängalar med som tex 'Petite Pearl Fairy'
Azur
Den här boken är väldigt bra när man vill identifiera växter. Enklaste sättet att använda den är att bläddra och titta på bilder, och när man hittar en växt som ser ut som den som man undrar över så går man igenom texten.

Ett mer avancerat och svåranvänt alternativ är Krok-Alqvists Svenska flora. Den består helt av nycklar, och kräver att man har blomman i handen - det går nästan aldrig att nyckla en växt man bara har ett foto av.
Ålgryte
Tack för boktipsen Azur thanks.gif
Floran är beställd! Den kommer jag ha stooor glädje av! I min "vildmark" finns många för mig okända växter. Bl.a trillium, hundtandslilja och alunrot har jag fått hjälp med från er odlaiter smiley_small_hug.gif

I min blombok har jag nu hittat penningblad som grannen också har fått i sin trädgård och inte heller visste vad den heter. Tänk vad mycket jag har kvar att lära sweatingbullets.gif flirting.gif
LottaPB
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-07-2011, 10:28) *
Heuchera-alunrot är i huvudsak en bladväxt som odlas för bladens skull inte blommorna.Det du ser ut att ha är en ganska vanlig form med gröna blad, med små silver stänk.Om man sår dem brukar en hel del se ut just sådär.
På nätet finns nog inte så många bilder med blommorna.Jag klipper ofta bort dem-de är söta men rätt oansenliga och jag odlar för bladverkets skull -Gult orange svart mörkrött melerat o allt däremellan
Några få H. har fina blomstängalar med som tex 'Petite Pearl Fairy'

Jag har två olika sorters alunrot och nog tycker jag att blomman är det finaste, trots att bladen också är fina.
Blad är liksom inte min grej.
Hur otrendigt som helst.
theca
den där har jag oxo. men vet inte vad den heter..nåt med jungfru?? på finska åtminstone,,skulle jag tro! unsure.gif
kerstin z5-6
[attachment=62638:h1.jpg]
Trend? Det är helt ointressant för mej vad som är trendigt" i trädgårdsväg i "Bygg ihop en trädgårdsdel och sätt en bäddad säng i mitten ..snabbt fult o enkelt - programmen på tv ...

Bladformer varar medan blommningen på de flesta växter snabbt är över.Bladen finns ju där hela säsongen.Vissa växter är även snyggare utan blommor tex lammöra

35.jpg
LottaPB
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-07-2011, 17:07) *
Trend? Det är helt ointressant för mej vad som är trendigt" i trädgårdsväg i "Bygg ihop en trädgårdsdel och sätt en bäddad säng i mitten ..snabbt fult o enkelt - programmen på tv ...

Bladformer varar medan blommningen på de flesta växter snabbt är över.Bladen finns ju där hela säsongen.Vissa växter är även snyggare utan blommor tex lammöra

Du missförstod säkert.
Jag är hur otrendig som helst. Om du är det eller inte hade jag ingen tanke på. Blad verkar vara trendigt överallt.
Vi tycker helt enkelt om olika saker.
Jag har aldrig odlat något för bladens skull. Hade jag en trädgård med mycket "vackra" blad, skulle jag riva upp allt och sätta blommande perenner och ettåringar, örter, grönsaker och bär. De enda blad jag går igång på är kryddväxterna. Och allt som är ätbart.
Det är blomningen som är tjusningen med hela växten. Enligt mitt tycke.
Lammöra funkar bra som marktäckare runt växter och träd, men jag skulle inte odla den bara för att ...

Smaken är som ...
Ålgryte
Jag tycker också om vackra blad - i synnerhet på pelargoner... wub.gif

Den här blodalunroten har bladen så långt ner mot jorden att de inte syns för allt annat som växer i rabatten. Har inte ens tänkt på om de är snygga dunno.gif Däremot har jag tidigare köpt heuchera som dekoration till balkonglådan. Den klarade sig dock inte över vintern.

Hosta tycker jag också har vackra blad som lyser upp när den inte blommar. Om nu detta är en trend med vackra blad på växter så bidrar den kanske till att vissa växter som har oansenliga blommor blir sedda! Mitt pelargonintresse har definitivt ökat efter att jag upptäckt alla olika blad som gör att plantan är vacker och intressant även när den inte blommar 000.gif
LottaPB
CITAT (Ålgryte @ 10-07-2011, 18:50) *
Jag tycker också om vackra blad - i synnerhet på pelargoner... wub.gif

Den här blodalunroten har bladen så långt ner mot jorden att de inte syns för allt annat som växer i rabatten. Har inte ens tänkt på om de är snygga dunno.gif Däremot har jag tidigare köpt heuchera som dekoration till balkonglådan. Den klarade sig dock inte över vintern.

Hosta tycker jag också har vackra blad som lyser upp när den inte blommar. Om nu detta är en trend med vackra blad på växter så bidrar den kanske till att vissa växter som har oansenliga blommor blir sedda! Mitt pelargonintresse har definitivt ökat efter att jag upptäckt alla olika blad som gör att plantan är vacker och intressant även när den inte blommar 000.gif

Det jag kan tycka är kul med pelargoner, är att man kan använda vissa blad i matlagningen. Eller som krydda. Och för att hålla myggen borta.
Praktiskt och gott, med andra ord funktionellt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon