För ett par månader sedan fick jag en delad Alocasia Black Velvet av en släkting. Jag visste ingenting om den men tyckte att det var en ovanligt fin krukväxt.
Jag planterade om den i en medelstor (ca 15 cm i diameter och 15 cm hög) kruka med vanlig blomjord. Sen dess har den varit fullständigt stillastående, tills nu då det dykt upp ett litet skott ur jorden och ett pytteskott från stammen.
Är det någon som har erfarenhet av att sköta en Alocasia Black velvet och som kan dela med sig av några tips? Just nu har jag byggt ett litet "växthus" kring den i form av en plastpåse med hål i eftersom jag har läst att den tycker om hög luftfuktighet. Den står i ett ljust fönster utan direkt solljus.
Jag nojjar lite över att jag har planterat den i för kompakt jord, att jag har tryckt för mycket i jorden då jag planterade den. Går det att plantera om den i ny fluffig jord så här just när den kommer skott? Eller är det bara dumt eftersom det trots allt kommer skott?
Jag har försökt köpa en till Black Velvet, men har förvånats av att den inte går att få tag på i hela Stockholmsområdet! Är det någon som vet var de går att köpa?
Tack på förhand!