polecat
10-07-2011, 08:56
Det har kommit en gäst i min rabatt och jag undrar vem det är ?
?
Ranunculus
10-07-2011, 09:46
Jag tycker det liknar en vit trädgårdsnattviol Hespera matronalis. Den kan dyka upp lite här och där. Den doftar väldigt gott, framför allt på kvällen.
Irene_L
11-07-2011, 08:49
polecat
11-07-2011, 10:29
Min blomma är vit men det kanske trädgårdsnattviolen också kan vara. Jag har aldrig planterat/sått den och har ganska långt till grannar men helt plötsligt stog den bara där. Jag tyckte att den påminde om en (lila) höstflox som jag har i en annan rabatt.
Eva 33c
11-07-2011, 10:34
Trädgårdsnattviolen kan vara vit också. Det är en tvåårig växt, vilket innebär att den planta som blommar i år inte finns kvar nästa år, utan då kommer det att dyka upp bladrosetter från årets frön. Dessa blommar i sint tur året därpå. En del har lyckats bevara ursprungsplantan några år genom att se till att den inte får gå i frö, själv har jag aldrig försökt. Den lever snart sitt eget liv i trädgården och poppar upp lite här och var. Vilket jag tycker om.
polecat
11-07-2011, 15:44
det låter bra att den troligtvis kommer nästa år också, jag hoppas.......
Eva 33c
11-07-2011, 17:02
Om du vill att den ska komma nästa år så ska du ta bort blomstängeln så fort den blommat över. Din planta är nämligen inne på sitt andra år nu. Den fanns där förra året också, som en oansenlig bladrosett. Mest troligt är att den är död nästa år, kanske även om du tar bort stängeln. Alternativet är att du låter den gå i frö och själv så sig, eller tar du rätt på fröt och sår det där du vill ha plantor. Nästa år får du inga blommor från dessa, bara blad, men året därpå är det blommor igen. Om du tar hand om fröt så så två år i rad så kommer du att ha blommor varje år sedan, även om man inte vet riktigt var de dyker upp : )
Den doftar härligt på kvällen så den få vara i undanskymda hörn av min trädgård.
kerstin z5-6
11-07-2011, 19:07
Låter alltid mina grå i frö då de är bienna.. sen hoppar de runt lite i rabatten med nya sådder men finns alltid kvar
Mina är vita har rensat bort alla lila
Jag tycker det ser ut som månviol, Lunaria annua, som även finns som vit. 2-årig och får "pengar" som innehåller fröer. Väl värd i trädgården.
polecat
11-06-2012, 20:32
Så här ser den ut i år.....
[attachment=70619:IMG_0005__Large_.JPG]
Kan du inte ta en bild på knopparna också? För inte är det en månviol som jag skrev
Red Top
11-06-2012, 20:55
Det liknar Trädgårdsnattviol. Men som Cilla säger; det vore bra med en närbild på knopparna.
kerstin z5-6
11-06-2012, 20:59
Vt trädgårdsnattviol.. har den här o där..
polecat
12-06-2012, 06:57
Här kommer en bild på knopparna...
[attachment=70627:IMG_0015__Large_.JPG]
Red Top
12-06-2012, 14:50
Det ser absolut ut som mina trädgårsnattviol.
Den på bilden blir nog ljuslila och inte vit. Hos mig poppar det upp vita, rosa, lila och ljust lila. Hade dem i rabatt ett antal år. Då fungerade den som en perenn, återkom varje år under säkert tio år, fast den är två till flerårig. Jag gör så att jag klipper ner blomställningarna direkt, när de blommat över. Har jag tur hinner de blomma en gång till den säsongen.
polecat
01-07-2012, 08:57
[attachment=71072:rabatten.jpg]
Nu håller den på att ta över rabatten. Den är väldigt fin men skulle vilja flytta den då den kväver andra växter där den står nu.
Överlever den en flytt när den är så stor ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.