Full version: Grönt vatten
Steensteen
Innan sommaren satte jag ett par sticklingar från en gullranka i vatten med planen att ha dem däri för alltid typ.

Sen skulle jag åka iväg över sommaren så jag gav den till en kompis som skulle sköta den. Jag tog en 1.5 liters vattenflaska och hällde i lite växtnäring och fyllde den med vatten som jag sa åt honom att hålla bägaren fylld med.

Sen när jag kommer tillbaka så såg det ut såhär, vattnet hade blivit helt grönt:
[attachment=62626:DSC_1433.JPG]

Vattnet med växtnäring i ser likadant ut.

Så nu undrar jag om jag bör byta ut vattnet eller om det bara är att fortsätta vattna med det gröna vattnet?
*Stintan*
Så länge du använder en genomskinlig behållare/glasflaska så kommer det att bildas alger i vattnet av ljuset vilket gör det grönt. Använd mörka behållare.

Av vilken anledning måste du göra iordning det vattnet du fyller på med i förväg?
Steensteen
Jag tänkte att den skulle behöva näring men ville att min kompis skulle ha det så enkelt som möjligt att vattna, så istället för att ge honom växtnäringsflaskan och säga "droppa i lite sånt här då och då" så gjorde jag en färdigblandad flaska och gav honom. Nu när jag har den hemma igen behövs det inte.

Sen tog jag en genomskinlig bägare p.g.a att jag tänkte att det vore lite coolt att kunna se rötterna, kommer det att bli skadligt för rötterna så småningom eller?
*Stintan*
I längden så kommer ju rötterna att få algbeläggning som kanske är negativt och du komer ju inte att se så mycket av rötterna iallafall. Du kan ju motverka detta lite genom att helt enkelt byta vatten helt då och då istället för att bara fylla på. Ljuset kan man ju inte ta bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon