Full version: Potatis
Beatis
Jag satte potatis i hinkar 2-3 veckan i maj. När kan jag förvänta mig att den blommar? Jag bor i Skåne. Ser ingenting av blommor än, har de gett upp? Blasten är hög och fin.
Peztis
Alla potatisar blommar inte så det där med att man ska skörda efter blomning funkar inte riktigt...
Beatis
Men hur vet man då när den är färdig? confused.gif
*Stintan*
Man gräver lite försiktig med handen och känner efter om där finns några potatisar. Sen beror det ju lite på vad det är för sort.
Beatis
Idag kollade jag den första hinken som jag satte och det fanns potatisar! Blev väldigt glad! Hade nog kunnat vänta ett tag till för många var väldigt små och de hade nog haft plats att växa till sig. Men de tre potatisar som jag satt hade iaf lyckats producera så mycket så det räckte till en middag för 4 pers. De kvarvarande två hinkarna ska jag låta vara ett tag så kanske det blir lite mer i dem. =)
Det är så himla kul när det blir något av det man planterat. och särskilt potatis. Jag älskar potatis. =)
Klura
Vad bra att jag hittade denna tråden. Har nämligen undrat desamma.
Köpte en sån där gourmetlåda på granngården med fyra olika sorter och stoppade ner 22 maj.
Har växt som 17, men inte ett spår av blommor.
Då måååste jag ju bara tjuvkika lite, nyfiken som jag är.
Åsa, mälardalen zon 2
Satte mina potatisar i mitten av maj, de har knappt blommat. Testade gräva här i veckan och mina potatisar som jag hittade var i bakpotatisstorlek och de var ganska många per planta så här verkar potatisen ha växt fort.
Klura
Jag ser det framför mig..
En tallrik med Matjessill och "bakpotatis" bravo.gif

Bäst är väl att använda en grep när man ska kolla läget va?
HelénE
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 19-07-2011, 11:03) *
Satte mina potatisar i mitten av maj, de har knappt blommat. Testade gräva här i veckan och mina potatisar som jag hittade var i bakpotatisstorlek och de var ganska många per planta så här verkar potatisen ha växt fort.

Samma är det på en av mina tidiga sorter.
Satte 4 olika, 2 tidiga och 2 senare och en av de tidiga är det verkligen bakpotatis av.

Helén
Klura
Blir de lika goda fast de är så stora?
Gunnar i Danmark
Jag odlar just nu 5 potatissorter från "konventionella" läggpotatis: Aspargeskartofler (det samma som Mandel), min mammas potatis, som är mycket lika, men rosa, Marabel (tidig), Ditta (medeltidig) och Irga. Irga är här från Polen, de övriga från Danmark. Jag har endast grävt upp Marabel för ätning, men har dessutom några potatis från frön, flest från Tom Wagner (http://newworldcrops.com/wp/shop/potato-seeds/) i USA, men också Durgans Russian Blue och "Wendy's unknown blue".

Klura
Vi tog upp två av plantorna och de var normalstora.
Ena sorten är Amandine och den andra var Cherie.
De andra två vi inte kollat än heter Juliette och Marine
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon