Jag sådde sallad och rucola för nån vecka sen, men ser inget av den så nu funderar jag på att göra om. Förra gången följde jag påsens beskrivning exakt, men jag funderar på om man kan så tätt för att sedan gallra. Tänker att det är större chans att nånting gror då fast å andra sidan kanske det blir för tätt så det inte växer. Hur kan man göra. Jag har ju sett när folk har sått tätt och sedan gallrat, men det kanske man inte kan göra med alla grönsaker.
fridasj
11-07-2011, 09:01
Det kan vara svårt att få sallad att gro när det är mer än 20 grader ute så det kan vara en anledning till att du inte sett något än. Att så tätt kan annars fungera utmärkt, då har man lite att äta i samband med gallringen i väntan på att det andra växer till sig.
Ruccola brukar titta upp två dagar efter sådd, sallat kanske nån dag mer, beroende på sort.
Men inte om det är för varmt, som fridasj skrev (eller för kallt).
Flytta sådden till skuggan (under buskage t.ex.), och gör nya ut i fall att det inte blir nåt.
Jag brukar så ruccola i en djup 5-liters kruka, med 1 cm mellanrum, och lite mer än 1 cm mellan rader.
Och gallrar inte.
Sallat sår jag lika tätt, att kunna skörda mer när bladen är små, men sedan gallra (klipp bort istället för att dra upp, då kanske man skadar rötterna på plantorna som är kvar)