Planterade en Nelly Moser som jag efter tips flyttade och provade annat med. Sol i helt söder läge gjorde bladen ljusa och flyttade senare till österläge istället. Där blommade den en kort tid - sedan slog vädret om och det var kylslaget och regnade här i 10 dagar. Nelly Moser gillade visst inte det utan har nu dött.... tror jag? Allt vissnade ner och ser helt dött ut.
Jag grävde upp den och märkte att det var väldigt vattningt i jordgropen, inget bra dränarat alltså..... Så vad hände? Finns det en chans att den kommer tillbaka eller är det kört? Ville gärna ha just denna sort men är ju ingen klematisexpert (ännu....!) så hur ska jag bära mig åt för att få en Nelly Moser att trivas hos mig!? Jag planterade i samma veva en Jackmanii och den har växt så det knakat! Från en planta på ca 20 cm är den nu efter 2,5 månad redan uppe i altan taket och har växt runt 2 mIdag har den dessutom satt ut sin första blomma och flera blomknoppar är på gång...! Jag vet att Jackmanii är en nybörjarsort och det märks....! Men att det kan vara så stor skillnad mellan arterna.....? Önskade min Nelly Moser också hade satt lika stor fart!
Finns det någon som vet hur jag ska göra för att lyckas med en Nelly Moser?? Jag är nämligen envis och tänker göra ett nytt försök!
Finn Klematis
10-07-2011, 15:32
Hej!
Av det Du skriver tror jag att Du inte klipper ner Dina klematis
när Du planterar dom. Då hinner inte roten med rankorna.
Klematisen blommar en tid sen vissnar den ner.
Jag brukar avråda nybörjare att plantera Klippgrupp 2.
Det är dom som man offtas misslyckas med.
Dom fryser offta ner och då får man bara blommor på årsved.
Nelly Mosser är dock en av dom bästa i den gruppen.
Säkrast: Plantera klippgrupp 3 från våra östra grannländer.
Finn
Hej och Tack
Nej jag har inte klippt ner klematis innan plantering! Visste inte detta och jag frågade på inköpsstället om jag skulle - men det behövdes inte fick jag till svar!? Men då förstår jag vad som kan vara en av orsakerna. Nu vet jag det.
Ska alla klematisar klippas ner innan dom planteras? Det här med klippgrupper är helt okänt för mig.... Jag bör alltså ta reda på innan köp vilken klippgrupp och varifrån arten/sorten härstammar alltså? Klematis från baltländerna och dessa regioner är enklare för oss nybörjare och går bäst i mellansverige?
Vad är det som gäller för klippgrupper då? Vad är EN klippgrupp?
Vad gör jag nu då med min Julia C? Ska jag klippa ner den innan jag planterar den och isf hur mycket? Plantan kanske är runt 30 cm och har ännu inte blommat. Ska hålet, gropen alltid vara 50 x 50 cm oavsett plantans storlek?
Man ska också sära på rötterna? Hur gör jag detta bäst då rötterna sitter ihop som i en "svamp" - en våt klump - och går lätt sönder när jag försöker "reda ut nystanet"? Eller räcker det med att jag frigör vissa rötter bara eller ska hela systemet redas ut innan den kan planteras?
När jag planterade min Jackmanii gjorde jag inget dera av detta pga okunskap. Hur kommer det sig att den gått så bra när jag varken klippte ner den eller särade rötter? Är det för att den tillhör en grupp som inte är så känslig?
Var kan jag hitta info om klippgrupper och vilka sorter som tillhör vilka grupper?
Min Nelly M som ser ut att gett upp - kommer den tillbaka eller är det bara att slänga? Finns något hopp?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.