lottaklang
10-07-2011, 13:12
Om man odlar smultron bredvid gamla slipers, kan man äta dom utan att det är skadligt?
Är alla hemska ämnen borta, då dom legat där i minst 15 år?
Eller ska man ta bort smultronen helt?
Red Top
10-07-2011, 19:07
"Slipers och telefonstolpar är nästan alltid impregnerade med kreosot eller CCA (krom, koppar och arsenik). Det är tillåtet att under vissa förutsättningar använda kasserade slipers och telefonstolpar, men det är inte lämpligt att använda slipers och telefonstolpar i trädgården eller där barn ofta vistas, då de ofta innehåller kreosot, som bland annat klassificeras som cancerframkallande. Även gamla slipers innehåller kreosot, och varma dagar kan virket svettas kreosot.
För att få användas av privatpersoner måste virket vara impregnerat före den 18 oktober 1976."
Informationen hämtad härifrån:
Impregnerat träSjälv skulle jag aldrig odla något ätbart i närheten av impregnerat virke.
Gossen Ruda
10-07-2011, 21:07
Som så mycket annat är det frågan om hur man bedömer fakta. Det är helt rätt i princip det som Red Top skriver. I praktiken är dock så för det första är gamla kasserade sliprar så urlakade att det finns mycket lite kreosot kvar. Den som finns kvar är dessutom ganska hårt bunden till virket. För det andra så har man gjort försök med odling invid sliprar och det visade sig att växterna tog inte upp kreosoten. Inte så konstigt eftersom växter bara tar upp vatten och däri lösta ämnen med sina rötter och kreosoten är inte vattenlöslig. Skulle växten på något sätt ta upp kreosot blir mängderna mikroskopiska. Så mitt svar är att vill du vara på den absolut säkra sidan att inte få i dig något kreosot får du avstå, annars kan du låta smultronen väl smaka. Jag hade ätit dem. Det finns värre saker att vara rädd för.