Hibiscus är ett stort släkte. En del rotar sig på någon vecka medans några inte rotar sig alls.
Många varianter av Hibiscus är ympade på grund av att de har dåliga rotsystem.
Men de flesta går bra.
Jag rotar alltid i såjord med undervärme och plastpåse över skottet.
Om man bara sätter skottet i vatten så är det risk för mögel eller att den ruttnar istället.
Undervärmen är en värmematta och påskyndar rotningen betydligt.
Doppa gärna snittytan i ett rotningsmedel eller i vanlig aska. Detta hjälper till.
Plastpåsen är en stor typ zippåse som jag ställer ner hela krunan i. Håller stängt den första veckan, men luftar en gång om dagen-
När jag ser tillväxt på skottet så börjar öppna ziplåset lite dagtid och efter hand så står det öppet längre.
Efter 4 till 5 veckor brukar man se att plantan tagit fart och växer. Då kan man ta bort plastpåsen.
Jag sätter alla mina sticklingar av Hibiscus i små 6 till 8 cm engångsboxar, när jag rotar dem.
När man ser att rötterna börja sticka undertill så planterar jag om dem i 13 cm plastkrukor.
Blandar min egna jord med fullgödslad blomjord, extra långtidsgödning och små lrcakulor.
Bukar växa ur dessa efter 9 till 12 månader och då blir det 15 till 18 cm lerkrukor.
Hibiscus gillar värme och fukt.
Vill helst inte torka ut, men inte stå i vatten hela tiden. Vattna rikligt och häll bort överskottet.
Sommar tid står mina ute och då vattnar jag varje kväll samt dusachar den varje förmiddag.
Lycka till
[attachment=62634:flowermarket_12.JPG]
Intresserad av Hibiscus
kolla in min sida med Hibiscus till salu på
http://www.hoyamani.se/Amer/hibbmall.htmlKent