Full version: HIBISKUS
star k
För ca 2 månader sedan fick jag en orotad hibiskusstickling. Sort vet ej. Jag satte den i vatten men inget hände på 3-4 veckor. Satte ner den orotad i en kruka och nu har det kommit en hård, mörkgrön knopp....! Men det händer inte mycket mer än så....? Knoppen har blivit ngt större men det går såå långsamt..... Har säkert suttit där i snart 3 veckor. Är detta normalt tro? Hur lång tid tar det innan den kommer igång och blir en planta? Vad kan jag göra för att hjälpa den på traven? Har satt i såjord och krukan är rejäl än så länge. Är det något särskilt jag bör tänka på med orotade hibiskusar?
Vill GÄRNA få en stor vacker hibiskusbuske med tiden?
Vad kan det vara för sort då? Moderplantan är - blomman - mörkare röd med ett stort svart "svalg", har för mig att ståndaren stack ut en bra bit också men minns inte dess färg......
Tacksam för goda råd thanks.gif
kentbra
Hibiscus är ett stort släkte. En del rotar sig på någon vecka medans några inte rotar sig alls.
Många varianter av Hibiscus är ympade på grund av att de har dåliga rotsystem.
Men de flesta går bra.
Jag rotar alltid i såjord med undervärme och plastpåse över skottet.
Om man bara sätter skottet i vatten så är det risk för mögel eller att den ruttnar istället.
Undervärmen är en värmematta och påskyndar rotningen betydligt.
Doppa gärna snittytan i ett rotningsmedel eller i vanlig aska. Detta hjälper till.
Plastpåsen är en stor typ zippåse som jag ställer ner hela krunan i. Håller stängt den första veckan, men luftar en gång om dagen-
När jag ser tillväxt på skottet så börjar öppna ziplåset lite dagtid och efter hand så står det öppet längre.
Efter 4 till 5 veckor brukar man se att plantan tagit fart och växer. Då kan man ta bort plastpåsen.
Jag sätter alla mina sticklingar av Hibiscus i små 6 till 8 cm engångsboxar, när jag rotar dem.
När man ser att rötterna börja sticka undertill så planterar jag om dem i 13 cm plastkrukor.
Blandar min egna jord med fullgödslad blomjord, extra långtidsgödning och små lrcakulor.
Bukar växa ur dessa efter 9 till 12 månader och då blir det 15 till 18 cm lerkrukor.
Hibiscus gillar värme och fukt.
Vill helst inte torka ut, men inte stå i vatten hela tiden. Vattna rikligt och häll bort överskottet.
Sommar tid står mina ute och då vattnar jag varje kväll samt dusachar den varje förmiddag.

Lycka till

[attachment=62634:flowermarket_12.JPG]

Intresserad av Hibiscus
kolla in min sida med Hibiscus till salu på
http://www.hoyamani.se/Amer/hibbmall.html

Kent

star k
Många Tack för detta!
Jag har den på altanen redan - så den är ute. Om du föreslår att sätta på en påse så ska jag testa detta. Har gjort proceduren du skriver om när jag drog upp en avocado och citron.
Ska absolut besöka din site eftersom jag är nyfiken på MER hibiskus!
Du har ingen aning om vad det kan vara för sort jag har - mörkare röd med större svart gap/svalg eller vad det nu heter.....!?
kentbra
Svårt att säga vad det är, men troligtvis är det en en ren Hibiscus rosa-sinensis.
De är röda med mörkt center. En viss variation på ljusa eller mörka de är förekommer

[attachment=62635:222.jpg]

Här är den vanligaste.

Dessa kan bli stora och är bland de lättaste att hålla.

[attachment=62637:111.jpg]

Ett träd av grundformen Hibiscus rosa-sinensis

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon