Har tröttnat på att rensa mina grusgångar från div ogräs som varje sommar växer fram som en evig marktäckare..... Har fått hem markduk och ska lägga nytt grus. Men nu undrar jag om det verkligen räcker med denna markduk!? Den ser så tunn och "sårbar" ut! Håller den tätt mot ogräs och går det inte hål i den om jag lägger på singel eller marksten?
Tänkte om någon vet innan jag börjar med allt slit.... Markduken har jag köpt på Jula efter att jämfört priser lite här och där. Fast markdukar skiljer sig väl inte så mycket från sort till sort - eller? Är dyra bättre.....?
Tacksam för goda råd
Gunilla T
10-07-2011, 14:03
Visst kan det skilja sig en del - det finns en svart, nästan plastig duk, med gröna trådar, ser nästan ut som om den är vävd, den håller absolut inte. Den går sönder.
Det du skyddar mot med markduk är rotogräs men fröogräs som slår rot i gruset är svårt att skydda sig mot. Inget håller heller förevigt, så småningom bildas det jord även i grus av allt som förmultnar och då får ogräset fart igen men visst, markduk underlättar.
kentbra
10-07-2011, 14:06
Tyvärr hjälper bara markduk första året. Sedan är det fullt av ogräs i gångarna igeb.
Funderar på att slopa alla grusgångar och sätta gräs överallt.
Det är ju mjukt att gå på.
kerstin z5-6
10-07-2011, 22:04
Geotextil håller bra och kan läggas över gräsmattan direkt om man lägger ett gruslager på 20 cm över duken-Den är vit ganska tjock o håller bra i alla fall i 15 år.
Gruset däremot har stor betydelse, samt hur det hanteras.Enbart stenmjöl tex är mkt näringsrikt och har överväxt snabbt, medan kantigt grått granitkross som visserligen inte är skönt att gå på håller iaf 10 år.Förutsatt regelnbunden krattnig,borttagning av löv vår,grenar mm -dvs allt som är mullbildande,samt smått ogräs som frösått sig.Ett grus som lätt blir hårt o samman packat är sämre än ett rörligt" grus.
Överbölingen
11-07-2011, 07:49
Rekommenderar också geotextil.
Vår metod: Tjockt lager tidningar eller wellpapp (för att kväva bef gräs).
Sedan geotextil
10 cm kross 6 — 10 och 8 — 16 till gångar.
Men det skall städas och jagas fröogräs noga. Under altaner har vi numera geotextil som bara är "fastsatt" med några skyfflar grus. Ju grövre fraktion desto lättare att räfsa löv och ev rabattrens som hamnat på gångarna. I finare grus och mindre kross är det lättare att handdra uppstickande ogräs. Insmugglat fröogräs tar man lättast bort med Roundup en solig vindstilla dag medelst penselpåläggning (fy på mig).
[attachment=62661:from_NVlow.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.