Margith
Nu äntligen har jag och gubben bestämt oss för att rensa ut gammalt skrot från garage och källare. Då hittar vi en damm-/fontänpump, jag vet inte vad det heter. Vi har testat den och den fungerar utmärkt, trots att den säkert är 15 år gammal.
Det är en Heissner och den klarar tydligen 100 l/min.
Är det en damm- eller fontänpump? 100 l/minut tycker jag låter jättemycket.
Eftersom den fungerar utmärkt, tänkte jag lägga ut den på blocket, vad ska jag kalla den? och hur mycket är rimligt att ta betalt? Den är ganska tung, så frakten kostar nog en del.
gnon49
Det bästa du kan göra är nog att se efter vad en ny pump kostar som är likvärdig med er vad det gäller spec av pumpkapacitet mm. Det finns ju både billiga och dyra dammpumpar. Men 15 år är ju ganska mycket även om den fungerar. Kolla runt lite på nätet, se vad andra vill ha för sin beg pump.
Margith
Men mitt bekymmer är ju att jag inte vet vad jag ska leta på confused.gif Jag har försökt -cry-.gif
Men jag vet inte om det här är en dammpump eller en fontänpump confused.gif
Jag skrev att den ska klara 100 l/min (enl märkningen på den) Är det någon som kan hjälpa mig?
Biggan_
Du kan googla på dammpumpar, så kommer både fontän o dammpumpar upp.

Här är en länk där någon på forumet efterlyser en begagnad dammpump!
Kryddan03
Jag gick in på Heissners hemsida och kollade på de pumpar de har idag. En medelstor dammpump hos dem har en kapacitet på 6000 l/h (som din) och fontänpumparna låg på som mest 4900 l/h. Så, det troliga är att det är en medelstor dammpump du har.

På de flesta pumpar brukar det sitta en vattenbeständig lapp med bl a artikelnummer. Om den finns kvar brukar man kunna söka på det numret på t ex google.
Margith
Jodå, lappen finns kvar, men tyvärr hjälper inte det mig. Jag förstår inget mer än 100 l/min.
Den heter Heissner P6000, söker jag på det får jag en massa träffar på nåt som heter skimmer. Jag fattar inte ett skvatt -cry-.gif
Den här pumpen kommer från vårt förra hus, flyttgubbarna tog med den. Där drev den ett vattenfall som vi aldrig använde.
Jag tror att det här är en ganska bra grej, den är inte använd många timmar, men den närmar sig soptippen med väldig fart smile.gif .
Är det värt besväret att sälja den på Blocket, eller ska jag bara slänga den?
Jag gillar inte att slänga grejer som fungerar, kan det finnas ett andrahandsvärde i den här? Eller kan nån bara bli glad för den?
varghem
vill du inte slänga den så är ju second hand butiker en bra grej
alltid är det nån som är glad för en sån pump, jag hade inte haft något emot den
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon