Full version: GJUTA KRUKOR!?
star k
Hej!
Tänkte försöka mig på att gjuta stora, STORA krukor själv! Undrar om ngn provat detta? Jag skulle nämligen vilja ha jätte stora krukor för plantering av div. plantor. Jag vet att det finns på handelsträdgårdar osv. men dessa är rätt dyra och jag vill ha andra former än enbart runda. Tex regtangulära och kvadratiska. Ellöer andra roliga former!

Någon som vet hur man gör ramar till detta!? Tänkte om det går att gjuta i träram som sedan tas bort. Men hur gör jag för att få själva planteringsgropen!
Finns det färdiga gjutsatser månne att få tag i?

Hur gör man krukor i lera då? Behöver man en särskild ugn för att få dom hårda eller finns det särskild lera som torkar, härdar av sig själv?

Någon som har tips på hur man kan göra riktigt stora krukor i sten eller lera!?
thanks.gif
Yvonne Holmgren
Hej!
Jag har gjutit en del krukor i betong. Nackdelen med dessa är ju att de blir så TUNGA! De bästa är att bygga en form, det finns en särskild sorts formplyfa (tror jag att det hette). Det finns många bra böcker att köpa där det beskrivs exakt hur du gör! Jag har köpt böcker från adlibris, billigt o bra! Lycka till!
kerstin z5-6
[attachment=63806:47bbdac5...ybva8kg5.jpg]
[attachment=63805:dycjwjpv...4toy0ok2.jpg]

Stora krukor gjuts bäst på plats pga tyngden,en plasthink med hål i botten eller papperskorg fungerar bra som innerkruka, den kan sitta kvar sedan.Hålet under görs genom att man placerar en lagom stor bit frigolit under plastinnerkrukan.Formen kan byggas av i princip vilka byggskivor du vill.

Lera behöver brännas i särskild ugn
johanlotta
Hej!

Ska du gjuta riktigt (RIKTIGT) stora krukor, så glöm ej att armera med armeringsjärn. Krukorna fryser lätt sönder annars, eller så tränger rötterna sönder dem när trycket blir för stort. Finns säkert bra råd på bygghandeln om hur du ska armera rätt. Vill du ha ett slätt resultat (nästan glansigt) så ska du även se till att vibrera betongen ordentligt innan den härdar, så all luften går ur. Sen kan du ju behandla med bivax om det ska bli riktigt blankt. Blir jättetjusiga krukor som håller många år -men det är lite jobbigt och dom blir tunga som f*n.
Lycka till!
/Johan
fvd
Wow... vilka fina krukor! Jag blir riktigt sugen på att försöka.
Anna-Karin Lundberg
Jag gjorde en kruka i somras, det var inte så svårt och jag är nöjd med resultatet. Jag hade varit i Norge och hittat några fina plantor på en strand osm jag tog hem, vill ha en särskild kruka till dem som jag inte hittade i affären. Så jag gjöt i betong.
Som ytterform tog jag en wellpappakartong, den tejpades i skarvarna för att inte läcka och för att bli lite starkare. För att inte krukan skulle bli för skarp i kanterna så hällde jag vatten i kartongen innan, så den blev mjuk. Lite väl mjuk kanske, vattent hade inte behövs stå i lådan, jag tror den hade mjuknat bara av betongen när jag väl gjöt, men man lär sig. Jag vek nät som en "innerform" som armering, men jag skulle nog behövt en överkant, en metallring, som var lite stabilare - men man lär sig. Innerformen, så det skulle bli en planteringsgrop, var en plasttunna i perfekt storlek, faktiskt en hundmatshink från Royal Canin, som reklamvara. Den var fyrkantig med rundade hörn. Innerformen var ca 3-4 cm mindre än ytterkartongen på alla sidor, så det blev ordentliga väggar. För att få dräneringshål så tog jag fyra bitar vattenslang (akvarieslang, lite grövre än trädgårdsslang) och klippte i den längd som botten skulle bli tjock, dvs ca 3-4cm. Jag klippte upp slangen längsmed, för att det sen skulle bli lättare att lirka ur den ur botten på krukan med hjälp av en tång. Slangbitarna tejpade jag i botten på kartongen, så de kom på bra plaser. Alltså på insidan av ytterformen.
Jag hade "vanlig" betong, inte den finaste, hemma, så det blev den. Hade tidigare gjotit stolpar till altanen, det här fanns kvar sen dess. Den är lite stenigare än finbetongen som är mera slät, men det passade mig fint.
När betongen var blandad så slevade jag den ned i ytterformen, ovanpå nätformen som skulle vara armering. När jag fått till botten lagom tjock så ställde jag dit innerformen och fyllde plasttunnan med vatten så den skulle hålla sig på plats och inte flyta upp när mer betong fylldes på runt om den i ytterformen. Jag använde en planteringsspade och fyllde på med betong tills krukan blev så hög som jag ville ha den. Under tiden jag fyllde så petade jag runt med en pinne för att packa betongen ordentligt. Det fick stå över natten, det regnade och var fuktigt vilket är just vad betong behöver. Nästa morgon klippte jag upp ytterformen (kartongen var blöt, men den var tejpad och behövde därför klippas) men lät innerformen stå kvar, betongen var inte hård ännu. För att få en snygg yta på "hyvlade" jag utsidan med en liten sten, skrapade på ytan så den inte skulle vara slät eller få wellpappmönster. Jag rundade till ovankanten också och vattnade då och då på krukan eftersom solen sken. På kvällen tog jag bort innerformen och nästa dag var krukan så hård att jag kunde vända på den och peta bort slangbitarna som dränering. Nu var ytan så hård att detv inte gick att göra något med den. Jag är jätteglad att jag hyvlade till den när tid var, annars hade det inte alls blivit så snyggt som det blev!
Krukan är planterad med växterna från Norge, med musselskal och andra strandfynd, just som det såg ut på stranden där jag hittade växterna. Det blev ett fint stilleben och minne från min resa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon