Full version: Liguster
nilla
Hej!

Jag har en uppväxt ligusterhäck som jag tycker är alldeles för bred och låg.
Höjden började jag släppa upp förra säsongen men jag vågade inte kapa så mycket på bredden.
Har läst runt lite och det verkar ju som om liguster ska kunna tåla att kapas ganska mycket och ändå komma igen, stämmer det?
Skulle vilja få bort ca 20cm från varje sida (har tyvärr inte måtten) men då kommer jag ner på grövre ved. Nån som har tips och råd om ligustertrimmning?

Gunilla
Åsa, mälardalen zon 2
Liguster brukar tåla hård klippning så det bör gå bra att ta in sidorna en hel del tänk bara på att sidorna ska slutta så solen kommer åt att skina även på de nedersta delarna av häcken. Nu på vårvintern brukar det gå bra att klippa i ligustern.
nilla
Vad bra! Dom sluttar inte alls nu, så då kan jag ju låta en del av bredden vara kvar nertill. Ser ut som den skulle kunna bli lite gles nertill annars.

tack för svar,

Gunilla
Fredi
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,29-02-2004, 09:56)
Liguster brukar tåla hård klippning så det bör gå bra att ta in sidorna en hel del tänk bara på att sidorna ska slutta så solen kommer åt att skina även på de nedersta delarna av häcken. Nu på vårvintern brukar det gå bra att klippa i ligustern.

Gäller det både städsegröna och lövfällande liguster?

Man kan alltså klippa ligustern även om det fortfarande är minusgrader?
Hannele
CITAT (Fredi @ 06-03-2004, 08:41)
Man kan alltså klippa ligustern även om det fortfarande är minusgrader?

Fredi, gå du och klipp din liguster i morgon. Här finns råd.
Fredi
Jag gav mig på ligustern redan igår. Jag använde för första gången eldriven häcksax och jäklar vad snabbt det gick.
Hannele
CITAT (Fredi @ 07-03-2004, 10:05)
eldriven häcksax och jäklar vad snabbt det gick.

Inte mycket känsla i den...? blink.gif
jag kör med handkänsla och nagelsax.
Fredi
Det blev absolut inte snyggt och jämnt, men jag gjorde det mest för att plantorna inte klippts på ett år och de började få v-form. Sommarklippningen blir nog manuell eftersom jag förhoppningsvis bara behöver putsa till den då.
nilla
CITAT (Fredi @ 07-03-2004, 10:05)
Jag gav mig på ligustern redan igår. Jag använde för första gången eldriven häcksax och jäklar vad snabbt det gick.

Jag gick på min, med handsax... oj, vad segt och tungt det bli när man ska ner på grövre ved! Gav upp ganska snabbt, nästa drive blir med elsax + handputs efteråt. Vädret lockar ju inte till heldagspass direkt.

Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon