Aktivartist
Jag har köpt en honungsros och planterat den djupt. Den är fin i färgen och började genast att växa. Försäljaren sa att den kommer växa 2m första sommaren. Nu har den växt ca 1m och satt massa knoppar. Med spänning väntade jag på att den skall slå ut, å lite tveksamt för ca en v slår dom ut. Verkar vara två sorters blomor på, kanske hona hane !?! Men nu efter knappt en v ser blommorna hängiga och ospänstiga ut!!! Vad kan ha hänt?! Har en granne vars honungsros blommat kraftfullt i flera v! Kan det vara läget?! Det är i söder läge men har upptäckt att det är skugga från några ädelgranar på tomten som gör att den bara får direktljus i ca 3-4 tim per dag. Jag har vattnat rikligt och ofta, nu käns det som att jorden kanske är för blöt?! Funkiorna stormtrivs fast det gör dom på hela min tomt även i full sol! För övrigt är bladen med vacker grön färg och jag tror att den ev skjuter nya skott nu. Den står i planteringsjord, den har fått blodmjöl vid roten och i botten är det mullrik jord med en viss procent lera djupt ner (längre ner än vad jag grävt) Så vad har min ros drabbats av? Inte kul med blommor som vissnar så fort.

Ps. Ang dom skuggande träden är dom planerade att tas ner till vintern/våren nästa år. Tack för hjälpen
kerstin z5-6
Blommningen på rosor år ett är bara en bonus -de kan vara olika de kommande-Däremot är det skumt att du säjer två olika sorters rosor.??? är det så att du har tjuvskott från underlaget på honungsrosen? Och den riktiga inte har blommat än pga att det är första året? Honungsrosens knoppar är milt gula i slår ut i vitt senare.
kan du ta en bild ?
Aktivartist
Vad jag menar med två olika sorter av blommor är att den ena är ljusgul med lite mörkare gul fröig kärna, medans den andra är ljusgul enkel och med mörk/brun fröig kärna, dom sitter bredvid varandra så det skall nog vara så för att den skall pollineras lättare?!

Det jag är mest orolig för är varför den är så ospänstig i blomman... jag skall se om jag kan få fram en bild .... e lite oteknisk! tror att jag nu fått med en bild! =)) NEJ det är inte för att den är vissen som den fått mörk kärna,det har den haft hela tiden om man jämnför blomman... =)
kerstin z5-6
Det ser ut som en ung Honungsros
Ezereht
Om det finns granar i närheten så kanske de tar en massa vatten och näring från rosen, och den dessutom inte får så mycket sol som din grannes får. Men de flesta rosor står halvstilla första ett-två åren och bildar rötter innan de kastar upp alltför mycket grenar och blomster. Jag skulle bara avvaktat.
cala98
Jag kapar din tråd, om det är OK? flirting.gif
Jag har haft min honungsros i tre år och den blommade bara första året. Jag bor i zon 5, så rosen fryser ner ganska mycket. Blommar den bara på fjolårsskott?
svennis
Honungsrosen blommar på nya grenar.

Sköna Helenae.jpg

renate
Honungsrosen kan vara lite trög i starten,men den höga av de 2 blommor på din bild ser ut att kommer från ett vildskott.Min hybrida står i full sol vid ett päronträd.
[attachment=62832:2011_07_...800x600_.jpg]
[attachment=62831:2011_07_...800x600_.jpg]
Aktivartist
Renate jag ser på din närbild att dina rosor också är av två typer. Gick till min granne och kollade å likadant va det där så det skall nog vara så helt enkelt. Min ros planterade jag i maj och bor i zon 3 (lite utanför Gbg). Jag tror nu då jag studerat den att den bara hadde en dålig dag med regn mm ;-) får se nästa år hur den tagit sig och det kan ju bara bli bättre då granarna skall bort! :-)
Sarasl
Aktivarist, när jag såg din bild tänkte jag faktiskt att "så där brukar min (1 år unga) honungsros se ut efter regn". Vi hoppas att det bara är det som är orsaken och att den sträcker på sig nu smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon