|
Hejsan!
Vi har ett tropiskt hörn i trädgården vid sommarhuset, väldigt varmt och ganska skyddat. Där skulle jag vilja ha en magnolia. Och då en som blommar under sommaren.
Har ni några tips, på vilken sort? Gärna med bild.
trädgården finns i Göteborgs skärgård.
Gunilla T
11-07-2011, 07:57
De flesta magnolior blommar tidig vår, ibland på bar kvist. En magnolia som först sätter bladen och sedan blomknopparna är Magnolia sieboldii. Den senare blomningen gör att den lättare klarar sig undan frostskador på blommorna. Här kan du läsa om plantering och skötsel av sieboldii; http://www.rappne.nu/odlingsbeskrivningar/...%20Magnolia.pdfAtt tänka på - en större (och dyrare) planta ökar magnolians chanser till överlevnad och utveckling.
Jan af Lisö
11-07-2011, 08:19
Du skall köpa magnolia som är krukodlad och inte med avhuggna rötter. Ta den ur krukan och kolla, många fuskar med att stoppa magnolia med avhuggna rötter i en kruka. Själv har jag tyvärr inte lyckats med mina sieboldii. Min egen favorit (som dock inte uppfyller ditt krav om att blomma hela sommaren) är 'Blushing Belle' pga sitt vackra växsätt. Min har inte blommat ännu, men den växer så vackert att jag ställer ibland en stol bredvid den och njuter av att titta på den. En annan fin magnolia med stora blad (mina drygt 45 cm långa på en 3 år gamma magnolia) är Tripetala Bloomfield, blommar inte heller "hela sommaren". En bra sida med "magnolialitteratur" är Lunuddens: http://www.linudden.se/framemagnolia.htm
Tack för fina svar!
Fast jag menade inte att den skulle blomma hela sommaren. Det räcker att den blommar på sommaren så att blomningen sammanfaller med att vi kan de den :-)
Jan af Lisö
11-07-2011, 13:03
Alternativa magnolior som blommar under sommaren är diverse sieboldii hybrider, t.ex magnolia wiesneri (som lär vara svårodlad) samt 'Charles Coates'. Måste dock erkänna att min 'Charles Coates' också dog efter ett par år (köpt med avhuggna rötter).
Det finns en wiesneri som heter 'Swede Made' som lär vara lättare att odla, men svårt att föröka och få tag på, en annan heter 'Ashhild Kalleberg'. Dessa är mer kraftigväxande än rena sieboldii.
Det finns en sieboldii variant som heter 'Colossus', som skall ha finare blad och blommor än vanlig sieboldii, men vet inte om det stämmer i svenska förhållnaden.
Ta gärna kontakt med Björn på Linudden och kolla om han har något som passar i dina trakter. Jag antar att en ö på västkusten lider inte brist på regn och vatten.
Alla ovanstående har vita blommor.
Vill du ha en annan blomfärg (som jag inte törs beskriva) så kan du titta på Eva-Maria, min hade helgen som gått sina sista blommor, årets blomning var ungefär från mitten av Juni till 10:e Juli, nästan sommartid...
Magnolia 'May to Frost' lär blomma hela säsongen, men jag har hört blandade åsikter om blommornas kvalié.
Så lycka till, men tänk på att "Att odla magnolia är att lida" gäller i svenska förhållanden. Men det finns inget vackrare i trädgården än en välmående magnolia, som jag odlar lika mycket för dess vackra bladverk som för blommorna.
Tack ännu en gång! Jag får nog kolla med Linudden om Magnolior alls är möjliga.
För det finns några magnolianackdelar jag inte insett tidigare. Det är en mycket solig plats - flera av sorterna verkade känsliga för det. Sedan kan det bli kallt o fuktigt på vintern. Så jag får verkligen välja rätt sort.
Men, jag känner mej betydligt kunnigare nu. Och väldigt sugen på dessa vackra buskar!
Eva
Jag har inget bra förslag på sommarblommande magnolior men däremot tycker jag inte att M sieboldii är en vacker magnolia. Hade en på förra stället och det kommer blommor under sommaren, några åt gången som nickar och blommar klart ganska fort. Magnolian i sig växer brett och buskigt och har inte speciellt snyggt växtsätt. Törstig är den också. Nä, ta nåt annat.
Tack även för dessa negativa ord!
Jag såg en sieboldi i Göteborgs botaniska idag, den var inte så himla snygg..... det har du rätt i :-)
Vi har fortfarande massor av röjning kvar innan något kan planteras, så jag har gott om tid att fundera.
Finns det fler magnolia-hatare?
Så trevligt att man kan glädja någon med en magnoliaavsågning. Du kanske har andra växtförslag som jag kan få äran att göra ned? Jag väntar med förtjusning. Skämt åsido, så är jag nog rätt tokig i magnolior och planterade faktiskt fyra stycken för några veckor sedan. Vad tror du förresten om en japansk skenkamelia? Finns ett vackert ex i Gbg:s botaniska. Kan bli hur snygg som helst och blommar under sommaren med fina blommor. Och stammen sen som den utvecklar efter några år. Svårslagen.
Huggorm
13-07-2011, 21:03
CITAT (Jan af Lisö @ 11-07-2011, 14:03)  Ta gärna kontakt med Björn på Linudden och kolla om han har något som passar i dina trakter. Jag antar att en ö på västkusten lider inte brist på regn och vatten. Man skulle kunna tro att en ö på västkusten skulle ha rikligt med nederbörd, men så behöver det inte vara. Yttersta havsbandet är riktigt torrt även här, medan det myckna regnet faller en bit inåt land. Jag jobbar i Mollösund, som ligger nästan vid de yttersta skären, och där skiner solen nästan alltid. Men det har hänt många gånger att man kör in i ett regnväder på vägen hem, bara några kilometer inåt land. Där jag bor ytterligare ett par mil inåt land regnar det säkert dubbelt så mycket som i Mollösund. Bara för att ta ett exempel. Något man bör ta i beaktande är dock det ständiga blåsandet vid havet, trots att det är zon 1 består skogen av förkrympta aspsnår liknande de man ser i fjällen. Hittar man lä är det dock bra klimat. Jag tänkte på magnolia obovata, den klarar zon 3 och får enormt stora löv med nästan exotiskt utseende. Blommar i juni, det kanske fungerar?
Vi har haft lite olika ideer. En var Honungsros, klematis o kaprifol likaså.
Jag såg skenkamelian när jag letade efter Magnolian i Botaniska. Det fanns flera och de var snygga.
Enligt Wiki blir obovata 15-30 meter hög. Lite väl stort, fast havsvinden trycker säkert ned den.
Tack för bra respons! Fortsätt gärna :-)
Jan af Lisö
14-07-2011, 07:44
Obovata är fin, dock: - Det är fröplantor så det tar 8 - 15 år innan de börjar blomma - Blommorna sitter högt uppe i magnolian, så man behöver en terras/övervåning/skylift eller motsvarande för att kunna njuta av blommorna. Obovata är en typisk woodland planta och lämpar sig knappast för en skärgårdsö. ----- Det var intressant info från Huggorm ang. regn på öarna på Västkusten. Verkar vara samma fenomen som i Stockholms skärgård (när ovädren kommer västerifrån). T.ex så har Landsort 40 färre regndagar per år än Stockholms City. Lisö ligger någonstans däremellan. Lite mer om nederbörden: http://www-markinfo.slu.se/sve/klimat/nedveg.html
Jan, faktum är att vi har en altan en bra bit ovanför :-)
Jan af Lisö
14-07-2011, 18:25
CITAT (evaisa @ 14-07-2011, 18:56)  Jan, faktum är att vi har en altan en bra bit ovanför :-)
Bra, har ni tillräckligt tålamod så kommer det fina, stora blommor att titta på en vacker dag som lär dofta gott. Men skaffa en magnoliakompis åt Obovata så ni får några magnoliablommor att njuta av innan den blommar.... Själv har jag Tripetala 'Bloomfield' med 47 cm långa blad (500 meter från Östersjön) och de verkar klara vind rätt så bra, verkar att om bladen växer i en blåsig miljö så anpassar de sig till blåsten. Så kanske även Obovata överlever på en skärgårdsö, blir nog en mycket ovanlig attraktion !!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|