Full version: Vem bor i mina rosor?
kluringen
Verkar ha bosatt sig i kronbladen på rosorna och kommer fram först efter skymnigen, och de är många. Vad är det? Ca 8 - 10 mm stora. Ute är det för mörkt och inomhus är de snabba rackare så det är svårt att ta bild med skärpa. Tacksam för svar.

[attachment=62655:IMG_1124.JPG]
Azur
Jag är inget bra på skalbaggar, men på beskrivning och levnadssätt skulle jag kunna tänka mig att det är nån art av öronvivel. De ger väldigt typiska gnagskador i kanten på bladen.

Jo, förresten... Om ingen annan har nån bättre identifiering än att det är en öronvivel, så maila gärna forskarna som listas i den här artikeln.
Gossen Ruda
En vivel är i alla händelser. Inget (t)vivel. biggrin.gif
kluringen
Tack för era svar. Bara man har ett namn så kan man googla. Nu vet jag att jag inte vill ha dom kvar (hoppades att de käkar bladlöss). Nu ska jag ut och jaga vivlar på kvällarna så länge som jag kan hitta några. Nattens skörd blev 12 st. jag har petat ner dom i en burk, hällt kokande vatten över och spolat ner i toaletten. Ska även upprepa behandlingen med nematoder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon