Hej!
Jag har övervintrat mina två rosmarin i min tvättstuga i källaren i + 5 grader ca vid ett fönster. Vattnat sparsamt ca 3 ggr på hela vintern. Men nu när jag tittar till dem lite extra noga så ser det ut som de inte lever. "barren" trillar av och de ser döda ut??
Vad gör jag med de nu? Lever de tror ni?
Skall jag beskära, ge dem ny jord, ta upp dom till varmare fönster??
Hjälp!
Evisen
annchapanncha
27-02-2004, 18:19
Alltså, jag har haft Rosmarin, och försökt att få den att övervintra, men nu gav jag upp.
Jag "skördade" plantan, och slängde bort resten, för att för mig har plantorna dött tre år i rad. Och vad jag har hört så är det s vårt att få dem att övervintra.
Annchapanncha
MadeleineB
28-02-2004, 00:57
Hej!
Som jag har skrivit här tidigare, tror jag åtminstone, brukar jag övervintra mina rosmarin i källaren. Jag låter dem stå på golvet i ett rum med relativt mycket ljus, men inte alldeles intill fönstret. Jag vattnar dem när jorden känns torr, men ger inte alltför mycket. Och inte särskilt ofta. Det brukar gå bra.
Men i detta fall verkar det tyvärr som om din rosmarin har givit upp. Det är just så där de brukar se ut, när de har stått ute i rabatten över vintern, vårsolen börjar komma fram och man tror att man har klarat dem. Då beror det på att rosmarinen inte klarar de varma soliga dagarna och sedan en riktigt kall natt, som vi har här på våra breddgrader.
Har du kanske ett väldigt soligt fönster? I så fall är det nog bättre att ställa rosmarinen litet längre in i källarrummet, så att den får ljus men inte direkt sol.
Har du kanske ett väldigt soligt fönster? I så fall är det nog bättre att ställa rosmarinen litet längre in i källarrummet, så att den får ljus men inte direkt sol.
Kan du förresten se om grenarna är torra och spröda, eller om de fortfarande har spänst och är böjliga? Är de det, finns det en chans, annars tror jag tyvärr att den inte kommer igen.
Jag ska inte sukta dig med min, som faktiskt ändå har fått stå ut med en del obehag denna vinter, eftersom vi har haft översvämning i källaren vid ett par tillfällen och den har stått i vatten då.
Hoppas du lyckas, annars: ge inte upp utan försök igen nästa vinter!
Hälsningar
MadeleineB