abhorrent
Hjälp mig lite nu.
Vad i himlafridens namn ska jag ta mig till med den här plantan som sköt i höjden under en vecka när jag inte var hemma.
Jag har en tomatkunnig granne som jag frågade om jag skulle tjuva körsbärstomaten, men han påstod att det var en busktomat och att den inte skulle tjuvas, men nu börjar jag tvivla. Nu har jag ju dessutom fått jättefina och många blommor på plantan och redan 9 tomater så jag vill ju inte jättegärna börja klippa bort grenar.
Under denna planta finns dessutom 2 plantor med plommontomater, busktomater alltså som inte får jättemycket sol längre.
Måste jag klippa bort grenar eller ska jag försöka binda ihop plantan så att de undre tomaterna kommer fram igen?

DSC00381ny.jpg

Här ovanför ser ni bilden på hur den er ut från sidan och hur den stackars lilla busktomaten under knappt syns.

DSC00380ny.jpg

Här är det framifrån ovanifrån.

Den är ju gigantisk!!!
catski
kan du inte gräva upp dom mindre plantorna och plantera i svarta murarhinkar på 20liter styck? glöm inte borra hål i sidorna isåfall bara ca 4st ca 10 centimeter upp.
Lycka till hur du nu än gör!
Eva i Skåne
Plommontomaterna kommer inte till sin rätt där bakom den stora plantan.
Det är nog ett bra alternativ att försöka flytta fram dom till ett liv i en hink som Catski föreslår. Annars får du ta bort bladen nedtill på den stora plantan så att det kommer ljus till plommontomaterna, men den stora tar nog det mesta av näringen.
abhorrent
Ja, igår tog jag och tjuvade den stora plantan lite och flyttade plommontomaterna längre ifrån den vilket gör att de får se mer av solen. Sen vet jag inte om jag hjälpte de små rackarna med att plocka bort de allra största bladen från dem, för de tar väl mer näring om jag inte missminner mig.
De ser något ledsna ut idag, men det är väl så när man flyttar plantor, dock har några av tomaterna redan börjat bli röda så det är väl ett gott tecken iaf. Tack för svaren smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon