Nu är flygfät inte längre vid liv, den kom ivägen för en bil, men jag undrar ändå vad det är för något. Vacker var den i alla fall.
Jaha?? Jag undrar också. "Vacker" har jag väligt svårt att identifiera ... För många att välja mellan.
Ha ha ha....hoppsan!! Och jag som t.o.m. läste Amairas svar och ändå inte reagerade, det kanske är större chans att få veta vad det är om man kommer ihåg att bifoga bilden också....sorry :-)
[attachment=62674:flygf_.bmp]
Passande nog är din döding en Dödgrävare.
Jag tror
Rödbandad Dödgrävare.
EDIT: Så, fjärde försöket gillt, nu tror jag det blev rätt.
Tack för svar, googlade och det ser ut att stämma, lite ironisk kan tyckas med namnet ;-)
Hihi, ja så kan det gå. (I dubbel bemärkelse, man kan glömma bifoga bild, eller man kan inte längre gräva sin egen grav.)
Vem ska nu gräva hans/hennes grav? Vilket öde.
Visst är det en dödgrävare, rödbandad dödgrävare, Nicrophorus investigator, är det exakta namnet. Det finns flera liknande arter som är svarta med röda vågband, men denna är allmännast, och har just ytterdelen av antennklubborna röda.
Dödgrävare är ofta vackra, men lukta inte på dem!
zaaritha
22-07-2011, 22:30
Menar ni verkligen att detta är en dödgrävare?!
Icke! Googla!
För övrigt är inte dödgrävare en flygande "sak". Det är en skalbagge!
Piccante
22-07-2011, 22:34
CITAT (zaaritha @ 22-07-2011, 23:30)

Icke! Googla!
För övrigt är inte dödgrävare en flygande "sak". Det är en skalbagge!
Är definitivt en dödgrävare och skalbaggar flyger (bortsett från några arter jordlöpare som har degenererade vingar och lever enbart på marken).
Orkidétjuven
22-07-2011, 22:35
Vad tycker du det är då om inte en dödgrävare? Ser ut som en Vanlig dödgrävare (Nicrophorus vespilloides) . Tycker inte den verkar tillräckligt röd? Elle rär det ngt jag missar`
CITAT (zaaritha @ 22-07-2011, 23:30)

Icke! Googla!
Hihi, du har alldeles rätt Saaritha, jag googlade

Men det finns olika arter att välja bland och "vår" bild är en annan sort.
Bilden hämtad
härifrån.
CITAT (Orkidétjuven @ 22-07-2011, 23:35)

Elle rär det ngt jag missar`
Japp, att den har rödorange spetsar på antennerna. Dessutom tror jag att målningen på Wikipedia överdriver rödheten på vingbanden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.