Birgitta B-J
Hej!
Vad kan det vara?
Är den någon som vet hur och om man ska göra något åt sprucken och uppfläkt bark på päronträd. Vi har ett på våran stugtomt och det ser nästan ut som om barken krymt och spruckit upp från backen och bra bit upp mot toppen. Jag vet inte hur gammalt trädet är. Det kommer väldigt mycke päron i år men de är fortfarande väldigt små.

vänligen Birgitta
Bassam
[attachment=62670:necteria.jpg]
[attachment=62669:necteria_1.jpg]

[attachment=62671:nect_a.jpg]

Hej

Om den ser ut så , det betyder att den attackerat från Svamp som heter ( Nektria ), du vet att den svårt att bekämpa men jag kan ge dig lite tips om du tycker om den här träd .

Tips

Svamp flytta från år till nästa år genom sporrar som ligger på höst blad och på sårar så men

1 ska bränna alla gamla blad .
2 nötning och rengöring på sterila sår .

3 spreja på svamp medel som innehåller svavel liksom (Cumulus )

H:Bassam
Gossen Ruda
CITAT (Birgitta B-J @ 11-07-2011, 14:42) *
Hej!
Vad kan det vara?
Är den någon som vet hur och om man ska göra något åt sprucken och uppfläkt bark på päronträd. Vi har ett på våran stugtomt och det ser nästan ut som om barken krymt och spruckit upp från backen och bra bit upp mot toppen. Jag vet inte hur gammalt trädet är. Det kommer väldigt mycke päron i år men de är fortfarande väldigt små.

vänligen Birgitta

Kan ju vara en frostskada. Fast så lång? Funderar nästn på blixtnedslag. Det är nog inte så mycket du kan göra mer än att se till att barken sluter så tätt det går. Linda nånting omkring trädet men inte för hårt. Trädet för försöka läka sig själv. Skriver jag något tokigt så kommer säkert någon rättning. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon