Birgitta B-J
Hej!
Vad kan det vara?
r den ngon som vet hur och om man ska gra ngot t sprucken och uppflkt bark p prontrd. Vi har ett p vran stugtomt och det ser nstan ut som om barken krymt och spruckit upp frn backen och bra bit upp mot toppen. Jag vet inte hur gammalt trdet r. Det kommer vldigt mycke pron i r men de r fortfarande vldigt sm.

vnligen Birgitta
Bassam
[attachment=62670:necteria.jpg]
[attachment=62669:necteria_1.jpg]

[attachment=62671:nect_a.jpg]

Hej

Om den ser ut s , det betyder att den attackerat frn Svamp som heter ( Nektria ), du vet att den svrt att bekmpa men jag kan ge dig lite tips om du tycker om den hr trd .

Tips

Svamp flytta frn r till nsta r genom sporrar som ligger p hst blad och p srar s men

1 ska brnna alla gamla blad .
2 ntning och rengring p sterila sr .

3 spreja p svamp medel som innehller svavel liksom (Cumulus )

H:Bassam
Gossen Ruda
CITAT (Birgitta B-J @ 11-07-2011, 14:42) *
Hej!
Vad kan det vara?
r den ngon som vet hur och om man ska gra ngot t sprucken och uppflkt bark p prontrd. Vi har ett p vran stugtomt och det ser nstan ut som om barken krymt och spruckit upp frn backen och bra bit upp mot toppen. Jag vet inte hur gammalt trdet r. Det kommer vldigt mycke pron i r men de r fortfarande vldigt sm.

vnligen Birgitta

Kan ju vara en frostskada. Fast s lng? Funderar nstn p blixtnedslag. Det r nog inte s mycket du kan gra mer n att se till att barken sluter s ttt det gr. Linda nnting omkring trdet men inte fr hrt. Trdet fr frska lka sig sjlv. Skriver jag ngot tokigt s kommer skert ngon rttning. smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon