Full version: Rhododendron hjälp?
AnniiPannii
Hej!

Jag och min sambo har precis flyttat till ett nytt hus med en massa stora rhododendron buskar. Men jag vet tyvärr ingenting om dessa buskar och skulle verkligen behöva lite hjälp och skötselråd. Vad får man absolut inte göra osv. Vill ju så gärna ha kvar de fina buskarna i fortsättningen smile.gif

Tack!

Fågelvägen
biggrin.gif Välkommen hit!
Fint att du uppskattar rhododendronbuskarna. De hör till de få buskar man får ha ifred för rådjuren.

Så här långt in på sommaren ska du inte gödsla buskarna och inte heller beskära dem. Är det torrt i jorden behöver de vattnas nu. Min tumregel är 10 liter per buske en gång i veckan, ifall det inte regnar ordentligt. På hösten, när det börjar bli frost på nätterna, är det bra att vattna rhododendron ordentligt inför vintern - också om man tycker det regnar hela tiden.

Vill du forma/beskära rhododendron kan du göra det på vårvintern eller strax efter blomningen. Det är klokt att skaffa en bra bok om beskärning INNAN man börjar såga!
Ska ni dränera kring huset är det bra att veta att rhododendron går relativt lätt att flytta. De har små och väl samlade rotsystem. Man vattnar rikligt innan och efter omplanteringen.

Vad man absolut INTE får göra (klok fråga!): Man ska absolut inte ge kalkhaltig jord eller kalkhaltig gödsel åt rhododendron. Alltså ingen vanlig trädgårdsgödsel. Det finns speciell rhododendrongödsel (= gödsel för surjordsväxter) och torvhaltig rhododendronjord, som ni kan använda på våren och strax efter blomningen.
Har ni ekar, tallar eller granar på tomten kan ni samla löv och barr i en trädgårdskompost. Godis för rhododendronbuskar! Lycka till!
Bassam
Hej

Rhododendron vattnar om sommar torr och på hösten och de behöver gödning på våren efter blomning men de behöver inte gödning efter midsommar finns bra gödning men bjuder växter hälften mängd av vad de garantera ( Rhododendron gödning) .

H:Bassam
AnniiPannii
Tack för svaren! Blir mycket vattning då buskarna kanske sträcker sig över 50 kvadratmeter på två ställen smile.gif
Jag tror att det är bara ca 50-100 cm jord och sen berg under buskarna, ska man fylla på med jord kanske?

smile.gif
Fågelvägen
Ojdå, du har minsann en rhododendronskog! yahoo.gif 50-100 cm jord räcker jättebra för rhododendron. Fyll inte på jord nu! Om buskarna stimuleras att växa inför hösten finns risk för att skott och blomknoppar inte går i vila utan fryser under vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon