Ulla-Kajsa
11-07-2011, 15:10
Har dragit upp ogräset i landet. Men det är mycket som hunnit gå i blom och få frön.
Vad gör jag med det? Komposten? Varmkomposten? bränna det?
Hej
Du kan byta jord på djup mellan 1 till 10 cm .
H:Bassam
Bränn upp det. Om du lägger det i komposten sprider du ut det.
Jag låter den stekheta solen göra sitt jobb efter att jag dragit upp ogräset. Det räcker med några dagar o sedan kan jag slänga eländet på komposten
Gossen Ruda
11-07-2011, 21:27
Det har jag också börjat göra, ut med skräpet på trädgårdsplattorna. Fast komposten? Det vågar jag inte, det får bli i något hål i skogen runt huset.
Eva i Västerås
12-07-2011, 12:01
Nä, inte vill jag ha fröande ogräs i komposten. De får ligga och torka och så skakar jag av fröna (i gräsmattan eller soppåsen beroende på hur mycket problem jag haft med den sortens ogräs.). Resterna kan jag kompostera.
En del frön, t.ex. våtarv verkar tåla vad som helst, och kan leva i jorden i decennier. Jag vågar inte lita på att dom fröna ska dö av några dagar i solen.
fridsbacka
12-07-2011, 12:59
En sopsäck borde funka i solen , det borde bränna ihjäl snabbt ?
Ulla-Kajsa
13-07-2011, 09:14
Det låter onekligen inte som min nuvarande strategi är tillrådig. Jag har dragit upp ogräset och bara låtit det ligga kvar i landet i stora högar. Tänkte att det blev som gröngödning!!!
Nu ska jag nog lägga ogräset i skogen istället. Men vilket jobb det blir att dra det dit, men det får jag väl ta, jag vill ju inte ha ännu mer av det i landet.
Gossen Ruda
13-07-2011, 09:42
Jag har funderat på att först låta det torka, sen koka soppa på det och till sist i komposten. Efter en kokning lär inte fröna vara livskraftiga. Det står lite kryptiskt i kompostanvisningar att de flesta frön dör när det är god värme i komposten men inget om vilka och hur varmt det måste vara. Man skulle kunna prova med olika värme och sen provså men vem har tid och möjlighet till detta?
*Stintan*
13-07-2011, 10:00
Jag brukade göra en kompostlimpa i kanten av trädgårdslandet av ogräsrenset som jag sen odlade squash på. Funkade jättebra och inte växte det upp en massa ogräs i den. Bäst funkar det naturligtvis att rensa innan ogräset det gått i blom för då kan man bara låta det ligga kvar och torka.
Eva i Västerås
13-07-2011, 10:28
jag var inte så noga de första åren och hade både våtarv, målla och tomatplantor både i komposten och där jag spred ut det.
Det verkar som om olika frön tål olika mycket. En del växter är ju brandgynnade och SKA ha riktigt varmt för att bli grobara. Finns nog inte en metod som stämmer för allt ogräs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.