vanjalarsa
11-07-2011, 17:09
NU är jag så himla trött på allt ogräs. Håller på och rensar och rensar....Ingen granne rensar så det väller in det ena efter det andra. Usch!
Brunörten i gräset gör mig snart galen. Drar bort den som växer på ett visst område. PÅ andra sidan har jag tyvärr gett upp när det gäller just den. Har full koll vad gäller maskrosor. DE har jag lyckats i stort sett bli av med. Men rätt som det är får jag ändå rensa i tomtgränsen. Vilken nivå har ni på ogräsrensningen??
Nog blir man trött på det ?
mvh vanjalarsa
Fotograf Johanna
11-07-2011, 17:38
Jag är glad för brunörten i min gräsmatta. Jag har vitklöver, tusensköna och lite fibblor också. På ställen där jag låter det växa blir det en äng av prästkragar. Jag tycker det är jättefint.
*Stintan*
11-07-2011, 19:09
Har aldrig rensat bort något i gräsmattan. En stor artrik blomsteräng fick det bli av en del.
kerstin z5-6
11-07-2011, 19:12
[attachment=62681:DSC02431_ab.jpg]
Gräsmattan är fullständigt ointressant, när delar av trädgården ser ut så här
Gossen Ruda
11-07-2011, 19:40
Jag tar lite ogräs med ogräsjärnet men det är inte så mycket av den varan. Fö gödslar jag lite då och då, klipper den kort, 2 cm, och kör över med mossrivaren 1 gång i månaden ungefär. Den tar även en hel del ogräs. Har aldrig nånsin haft en finare gräsmatta. Blomsterängarna har jag utanför trädgården.
andersen
13-07-2011, 18:20
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-07-2011, 20:12)

[attachment=62681:DSC02431_ab.jpg]
Gräsmattan är fullständigt ointressant, när delar av trädgården ser ut så här

Det måste vara ett himmelrike för humlor och bin, härligt.
Eva i Skåne
13-07-2011, 20:18
Jisses Ruda, att du orkar!
Brunörten tycker jag är söt och det mesta annat också som växer i "gräsmattan". Ibland klipper vi runt ett större bestånd av t ex tusenskönor som blommar, eller vitsippor på våren, för att dom är så söta.
Maskrosor är det enda jag försöker hålla undan, men efter många år med maskrosjärnet i handen dyker det bara upp några enstaka.
Har haft funderingar på om jag ska gå på och försöka utrota grobladen också, men det är bara en tanke...
Bengalow
13-07-2011, 20:26
Stroller Combi +F är fantastiskt, både som ogräsmedel och som gödning. Förr låg jag på alla fyra och lukade...det fanns inte ett enda ogräs. Nu för tiden sprider jag ovanstående i maj och slutet av juni. Jösses, jag har fått en gräsmatta som jag nästan är stolt över - tät och grön, och nästan inte ett enda ogräs, varken det ena eller andra!!! Men det kanske också beror på vårt klimat, idel sol och värme, och så emellanåt några riktiga sköljdagar.
Gossen Ruda
13-07-2011, 20:27
CITAT (Eva i Skåne @ 13-07-2011, 21:18)

Jisses Ruda, att du orkar!
Brunörten tycker jag är söt och det mesta annat också som växer i "gräsmattan". Ibland klipper vi runt ett större bestånd av t ex tusenskönor som blommar, eller vitsippor på våren, för att dom är så söta.
Maskrosor är det enda jag försöker hålla undan, men efter många år med maskrosjärnet i handen dyker det bara upp några enstaka.
Har haft funderingar på om jag ska gå på och försöka utrota grobladen också, men det är bara en tanke...
Den är inte så stor, svårt att mäta pga oregelbundenheten men ca 150-200 kvm. Brunörten är fin tycker jag också. Jag har den lite här och var utanför inre trädgården.
*Stintan*
13-07-2011, 20:35
Kanske beror på hur stor gräsmatta man har om det går att hålla gräsmattan "ogräsfri". Sen är det ju också uppenbart olika vad man betraktar som "ogräs".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.