Full version: ROSENBÅGE
star k
Hej!
Har köpt en rosbåge i lättmetall till 2 klängrosor. Nu i efterhand så funderar jag över om det var så smart....? Håller den mot vind och blåst? Någon med erfarenhet!?
Hur fäster jag den för bästa styrka - nertill? Bör den även fästas på annat sätt? Om man tänkt att placera den fritt - alltså inte mot ngn vägg etc. - står den kvar vid hårdare blåst om man fäster enbart nertill - och isf hur!?

Hoppas någon vet thanks.gif
kerstin z5-6
Om lättmetall skulle jag gräva ner två papprör i marknivå -hälla betong i o gjuta fast rosbågen
Anna-Karin C
Hej, vet inte om du menar en sån där i tunn metall med grön "färg" som man sätter ihop genom att sticka ihop en massa kortare "pinnar" i varandra och sen skruva. Jag har en sån och är inte imponerad. Men då har jag inte heller satt fast den någe vidare utan bara stuckit ner ändarna i marken.
Min rosbåge är i alla fall rostig o vind o skev och skruvarna är helt försvunna... Vet inte vart de tagit vägen.. Kan tilläggas att den var mycket billig och kan ju hända att det finns bättre bågar i metall än så! smile.gif
Hoppas din fungerar bra för dig!
Gröna mormor
Min första billiga rosenbåge höll på att flyga iväg med hela min fina uppväxta klängros! Jag köpte en ny, lite dyrare och har fäst den med skruvar i trätrappan vid altanen där den står. Jag vet inte var du hade tänkt ha rosenbågen, men du måste definitivt göra en ordentlig förankring, speciellt om det blåser mycket där du bor.
malcolm
Jag skulle gjuta plintar och fästa den i, har man en jordborr behöver man inget papprör utan kan hälla betongen rakt i hålet med lite småsten i botten.
star k
Tack och bock för alla fina tips blomma.gif
Ja det är en billigare variant i grön "pinnmodell". Som du skriver så är den nog inte så hållbar och blir nog snabbt ful....
Får leta vidare på nätet om jag kan hitta ngt bättre. Rostfritt eller ngt i trä. Jag tror inte att det är värt mödan att gjuta ner den så den får stå vid huset då istället, där jag kan sätta fast den mot väggen. Ska den hålla lär man nog få ta in den till hösten, innan vintern...

Hur gör ni andra med era rosenbågar? Bygger dom själv i trä eller har ni bra tips på vädertåliga och var dom finns!? Tips mottages Tacksamt.

Här blåser det nog inte mer än hos andra. Bor i skyddat läge med skog runt om. Men ibland blåser det till så parasollen blåser iväg (som står i vanlig plastfot med grus i). Så det var därför jag tänkte på att flyger den så flyger nog rosbågen! Och det vore ju synd om rosorna satt fart..... Inte roligt.

Ha det fint i Sommaren
annaanna
Hej, har just fått två bågar av min far gjorda av armeringsjärn som är svetsade ihop. De är ca 3 m höga och ca 40 cm breda. Väldigt stabila, barnen har redan klättrat i dem! Jag har bara stuckit ned dem i marken ca 40 cm. Återstår att se om det räcker eller om de måste fästas mer.
Mycket snygga redan och förhoppningsvis blir det ännu bättre då det kommer rosor på wink.gif (Måste bara bestämma vilken ros jag vill ha!) Kräver ju dock att man har svets för att kunna tillverka såna, materialet var inte så dyrt.

/Anna
Ezereht
Träfirmor typ bygg och trä brukar ha jättefina rosbågar i trä. Men dom är ganska dyra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon