Full version: Bondbönor
charlotte_13
Mina bondbönor är som det ser ut klara för att plockas (15-20 cm långa baljor). Frågan är nu hur jag gör med dem.

Förvälla i någon minut och sedan in i frysen? Sen kokar man dem någon minut när det är dags att äta dem antar jag? *dumfrågor*

Andra tips emottages tacksamt.
Eva i Västerås
Bondbönor som är små o späda kan förvällas och frysas in.
Men främst ska ni väl njuta av dom färska?!
När dom blir lite grövre får man skala bönorna. Det är som att skålla mandel. man "pluppar" av skalen på de förvällda bönorna.
Man spritar ju alltid bondbönorna, och när man sen skalat dom är det väldigt lite ätbart i förhållande till allt spill.
Jag har gjort Hummus av bondbönor. Det blir jättegott, friskt och härligt. Fick tipset av en torgförsäljare.
Bönor, vitlök, olivolja, citronsaft, lite spiskummin och salt och lite tahini (sesampasta). Det blir inte riktigt lika gott utan tahini, men väldigt smakligt ändå.
Används att bre på bröd eller ha som "sås" till en god grillad köttbit, gärna lamm (kryddat med citron och oregano).
ulfa
Jag brukar låta skidorna bli så stora som möjligt, när de är lite bruna i skalet plockar jag av dom, spritar ut bönorna och förväller hastigt. Efter kylning "skalar" jag de bönor som själv nästan tappat skalet. Men jag tycker det är mycket smak i skalet så det får vara kvar på de allra flesta. Se'n in i frysen.

Bra tips med hummus, Eva. Stuvade bönor är också jättegott.
Anette Nordlund
Även jag har en bunt med bönor som jag inte vet riktigt vad jag ska göra med. På påsen såg det ut att bli stora och bruna, men de är gröna inuti när jag skalar dom. Det är en större sort. Undrar om dom är klara?

Ska prova att koka dom idag och äta till sallad kanske i marinad... fler recept och tips kanske finns bland er erfarna bönodlare? Hummos ska jag absolut göra... har bara gjort det på kikärtor tidigare... Vitlöken är ju också busfärsk så det kan ju inte bli fel...

Anette på Lott 62
Preussen
CITAT (Anette Nordlund @ 05-08-2011, 11:55) *
Även jag har en bunt med bönor som jag inte vet riktigt vad jag ska göra med. På påsen såg det ut att bli stora och bruna, men de är gröna inuti när jag skalar dom. Det är en större sort. Undrar om dom är klara?

Ska prova att koka dom idag och äta till sallad kanske i marinad... fler recept och tips kanske finns bland er erfarna bönodlare? Hummos ska jag absolut göra... har bara gjort det på kikärtor tidigare... Vitlöken är ju också busfärsk så det kan ju inte bli fel...

Anette på Lott 62

Klart de är färdiga. Det är i fullmoget/torkat tillstånd de blir bruna. Jag har en sort som blir lila. Det är nu i färskt tillstånd de är som godast och mest odlingsvärda.
Anette Nordlund
CITAT (Preussen @ 05-08-2011, 23:08) *
Klart de är färdiga. Det är i fullmoget/torkat tillstånd de blir bruna. Jag har en sort som blir lila. Det är nu i färskt tillstånd de är som godast och mest odlingsvärda.

Tack! Kokta i sallad med venägrätt super! Då ska jag fortsätta skörda... mvh Anette
Taraxacum
Hos mig blir skörden ganska liten och räcker till ett par måltider. Jag odlar dem för att kunna njuta av dem färska. Om man har ett överflöd så förväller man och fryser, men i för mig är själva poängen att få så nyskördade grönsaker som möjligt. Hyggligt fina grönsaker finns på torget så här års. Men absolut nyskördade, näpp - det förekommer knappast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon