lavendelgården
11-07-2011, 19:42
Denna växt har jag just fått som present av en underbar kvinna som verkar ha allt i sin trädgård. När den blommat över kommer frökapslarna längst ner på stängeln. Det är säkert någon på forumet som vet vilken växt det är. Någon form av nattljus enligt henne. Vore kul att veta.
Åsa
Helen i Piteå Zon 5
12-07-2011, 12:46
Den påminner väldigt mycket om ett Nattljus jag frösådde för många år sedan, Oenothera caespitosa ssp caespitosa hette den enligt anteckningarna.
Då jag köpte fröna föll jag för bilderna jag sett på GOOGLE, liten och kompakt men bladen blev som dina på bilden, långa och smala.
Hoppas du får fler förslag
lavendelgården
12-07-2011, 18:17
Tack Helen , nu har jag konsulterat all min litteratur och även googlat. Jag köper ditt förslag - tror faktiskt du hade svaret. Kanoon! Nu blommar min svarta krollilja som jag fått av dina vänner i Piteå! Den är makalöst fin.
Ha en bra sommar
Åsa
Helen i Piteå Zon 5
13-07-2011, 11:28
Min svarta krollilja har inte ännu börjat blomma men det dröjer inte många dagar innan första klockan slår ut. Kommer att missa lite av blommningen eftersom jag far till Östersund och STA:s Riksmötet i dag.
Kul att kunna hjälpa till med namnet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.