tordenmalm
11-07-2011, 20:45
Hej!
Mina sockerärtor som växt riktigt bra fram till för någon vecka sedan har börjat gulna och jag undrar om någon har förslag på vad det kan bero på.
Först någon enstaka och nu fler och fler så att ena sidan av pallkragen dom växer i är full med gula plantor. På andra sidan är det fortfarande grönt (se foto). Jag hade inte vattnat något utöver det regn dom fått, men dom visade inga tecken på att vara torra i övrigt (slokade ej) och dom som är gröna ger ordentligt med baljor. De gula plantorna har några enstaka baljor, missformade och lite missfärgade med bruna fläckar. En kolonigranne föreslog att det kunde vara näringsbrist, och jag har försökt med lite hönsgödsel efter det, men det blir ändå mer och mer gult. Jag har också vattnat på en del den senaste veckan, bara utifall att det skulle vara torka, men som sagt, ingen förändring till det bättre.
Hoppas på hjälp!
Stefan i Stockholm
Märkligt!!! Samma sort i hela lådan? Fick lika mycket vatten, lika mycket näring?
*Stintan*
12-07-2011, 03:52
Jag tror att dom fått för lite vatten.
Gunilla T
12-07-2011, 07:42
De har nog torkat - det torkar snabbt i upphöjda bäddar.
Preussen
12-07-2011, 19:32
ser ut som vissnesjukan. inte ovanligt att få den. jag har den oxå
http://postannelund.chilipeppar.com/?p=298
tordenmalm
15-07-2011, 08:03
Hej och tack för era kommentarer. Jag lutar åt att tro att det är "vissnesjukan" eftersom det nu spritt sej och så gott som alla plantor gulnat, trots regelbunden vattning den senaste tiden. Tråkigt, men vi fick ut ett drygt halvkilo sockerärtor från en pallkrage i alla fall. Några idéer om hur man undviker det? Kan man kompostera plantorna, eller riskerar man att då smitta komposten?
Hej
Nematoder är maskar lever i marken och skada rötter .och ser ut skador :
1 gula växter .
2 rötter blir mera mörkare och sug rötter dog, så näring går inte till grönskar och grönskar blir gula .
Tips
Du kan ta ut en växt ock titta på rötter , om det är så du ska börja borta maskar och skadad rötter , och fråga i affären efter bekämpning medel mot NEMATODER:
:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.