Samsara
11-07-2011, 21:34
Får nog förklara allt från början;
Isak (vår hund) var med min mamma under mors dag uppe hos min syster och firade mors dag med picknick med mera. Jag var hemma då jag jobbade den helgen. På parkeringen vid parken där dem ska ha picknick kommer systerns svåger med sambo och hund. Så fort dem öppnar bagageluckan och deras hund får syn på vår börjar han morra åt Isak. Svågern säger att dem borde hälsa först eftersom det är normalt för den hundrasen att morra åt andra hundar, vilket det inte är då jag har varit i kontakt med rasföreningen (Irländsk Varghund), mamma vägrar låta dem hälsa på varandra då Isak har "svängigt" humör när han blir osäker och kan lätt bli aggressiv eller så går det åt andra hållet, mamma som inte är duktig på att läsa av Isak upptäcker sådant i sista sekund medan jag kan läsa av han långt innan han visar vad han kommer göra. Dem godkänner det halvt att dem inte hälsar och låter sin hund stanna i bilen under picknicken. Efter picknicken så åker dem hem till svärföräldrarna till min syster, då dem är först släpper svärföräldrarna ut sina tre hundar och Isak i trädgården där Isak leker med den yngsta som är i hans ålder. Dem andra två är 14 år och 16 år gamla. Svågern kommer med sin hund och innan mamma hinner svara på hans fråga om deras hund kan få komma in i trädgården och hälsa så har han släppt in hunden. Med tanke på reaktionen på parkeringen ville inte mamma detta. Deras hund springer först fram och revir kissar (anser jag) varav alla hundar kommer efter och kissar. Isak och den yngsta återgår till lekandet efter detta, då varghunden går rakt fram till Isak ställer sig ovanför han och biter tag rakt över nacken och ruskar Isak. Så fort Isak kom loss sprang han iväg och när varghunden kommer fram kastar sig på rygg. Vid detta läge ska en "normal" hund inte ge sig på en undergiven hund, men detta gör denna hund som fortsätter att bita Isak. Eftersom hundar fungerar att dem andra följer den "dominanta" går dem andra tre hundar också till "anfall" och biter Isak. När Isak för andre gången försöker komma undan tar varghunden åter ett nackgrepp och försöker ruska Isak igen, men hinner inte då svågern äntligen börja fatta att han måste avbryta vad deras hund gör efter att min systers man hade skrikit åt han att ta bort hunden.
Mamma undersökte Isak direkt efter han hade två blödande sår ett i nacken och ett på "skuldran", hon ringde vet. som ansåg att det kunde vänta tills dagen efter så hon kunde komma till vår egna veterinär. Jag hjälpte henne när hon kom hem med Isak på kvällen med att raka rent såren och tvätta dem. Dagen efter hos veterinären bedömde det som ofarligt och han fick ut både antibiotika och cortison då han hade lyckats under en natt slicka "sönder" baktassen. Vet. antog att det var för att han hade haft ont i nacken. Han har gått orent på höger fram lite då och då efter anfallet men vi har inte tänkt på det förrän förra veckan då han hoppade helt plötsligt runt benet. Nu ska vi tillbaks till vet. då dem är rädda att det är en nervskada från anfallet.
Vi trodde verkligen detta var över ang. anfallet. Vi har fortfarande inte fått pengarna från förra vet. av svågern, då dem slog fast att vi ägde en aggressiv hund som framkallade anfallet?! Fast ställer vet. imorgon att det kommer från anfallet så kommer vi nog överväga att anmäla dem.
mamamaggan
11-07-2011, 21:56
Fy vilken tråkig historia !
Håller tummarna för att Isak blir helt återställd och att ni kan få utrett vem som ska stå till svars .
Bengalow
11-07-2011, 22:01
Fy f-n, det var en tråkig läsning! Vi har ju åkt till verinär själva med en attackerad hund, och när jag läser ditt inlägg, så är det inte långt till tårarna. När det sedan sker inom familjen, så är det ju extra svårt. Men att anmäla händelsen är en självklarhet! Alla hundöverfall bör anmälas. I vårt fall, så fanns det ytterligare en anmälan mot hunden, men den hade "dragits tillbaka", kanske för att man gjort upp affären mellan ägarna. Kommer det fler anmälningar mot samma hund till polisen, så blir det taget med större allvar...
*Stintan*
11-07-2011, 22:04
Usch vilken tråkig historia. Det är alltid ägaren till den hund som skadar en annan som är ersättningsskyldig så där har dom helt fel.
Anki på Öland
11-07-2011, 22:07
Fy vilken trist historia! Osedvanligt otrevlig både hund och hundägare ni råkade på!
Myosotis
12-07-2011, 10:00

Vad jobbigt, speciellt eftersom släkten är inblandad. Det är väl klart att de ska betala.
Anki på Öland
12-07-2011, 10:24
Hundägare har strikt ansvar för sin hund och ska stå för ALLT den ställer till!
Samsara
13-07-2011, 08:47
Ja, vi vet att dem ska stå för det och när vi ringde om första fakturan bara någon dag efter händelsen så fick vi dessutom reda på att den här varghunden skulle användas i avel och att dem bara var fodervärdar till dem. Men dem är ändå ansvariga för hunden fast dem bara är fodervärdar. Därför har jag varit i kontakt med Irländska Varghundens rasförening för att höra vad dem ansåg om denna hunds beteende och deras ordförande tror det var som svarade att hade den hunden gjort så .
Nu väntar vi bara på dagens undersökning och sen kommer vi få hjälp av vår veterinär att göra en korrekt anmälan till polisen ang. skadorna + att dem fakturera direkt till systerns svåger då vi har hans adress och vi ringde han igår igen och sa att om det visade sig att detta kom från attacken så kommer han att bli ersättningsskyldig. Han blev inte alls glad men det är dags att lära sig att ta sitt ansvar?
ingrid fuxwall
13-07-2011, 20:23
Hoppas att din hund inte mår allt för illa av överfallet - hur mår han nu?
Samsara
16-07-2011, 07:27
Alla småhundar går att träffa, hundar som är lika stor som han eller större klarar han inte av. Han blir väldigt osäker på vad som kommer hända.
Hos vet. fick vi nu remiss till en neurolog i Lund som ska kolla nacke och skuldra för vet. kunde inte se något på röntgen. Men eftersom han går på cortison så kunde hon inte ge smärtstillande, det var något med att dem slog ut varandra så det inte blev någon effekt.
Stackars Isak!Det var mycket mycket dåligt av din svåger att låta deras hundfri!!!
Hoppas innerligt att Isak blir helt frisk!
ängsvädd
18-07-2011, 08:59
Fy vad hemskt

Vad oansvarigt att släppa in hunden på annans revir utan att man vet att hundarna funkar ihop och har fått bekanta sig på neutral mark - vilket inte funkade eftersom han morrade.
Hoppas hoppas Isak blir frisk. Ni kanske blir tvungna att anlita jurist för att få vet.kostnaderna betalda.
Jag fick tips av en annan hundägare vars gamla tik blivit attackerad av schäfer 2 gånger att gå bakom henne vid hundmöten med hjälp av godis. Om du vill kan jag fråga efter den trygga, positiva metoden lite närmare.
Behöver du hjälp med jurist så är min syster jurist - det är bara att pm:a mig i så fall - men kanske bor ni för långt ifrån varandra.
Lycka till
Samsara
18-07-2011, 16:58
Jag läser hundpsykologi nu, så att arbeta bort rädsla med mera kommer vi nog inte ha så stora problem med. Han är så positiv till att träffa andra hundar men så plötsligt kommer han på att det kan bli farligt och blir jätterädd. Hundmöten är inga problem, ordet "passera" sitter i ryggmärgen på Isak när han är kopplad (tyvärr inte när han är lös). Det är själva hund träffarna vi får träna på, att han ska inse att det är inte farligt att hälsa på hundar och att dem vill leka med han. Ska i helgen om tassen är bättre, han har sina bra dagar och sina dåliga dagar, träffa en hund kompis som är lite större än han men som är duktig på "hundspråk" och "lyssnar" på den andra hunden speciellt om dem är små. Så får vi se hur Isak reagerar, ska även ha med mig en annan hundpsykolog som har hjälpt oss med Isak då han var 3 månader och rädd för hundar, för att få tips från henne också. Hon har mer erfarenhet än vad jag har eftersom jag har börjat läsa kursen.
ängsvädd
18-07-2011, 21:07
Det låter jättebra att du läser hundpsykologi och har hjälp av en hundpsykolog - det kommer att gå bra det här - med tiden
Samsara
25-07-2011, 21:21
Ja, idag hade vi hundvakt genom min kompis som gick ut med han. Hon såg en ung kille som gick, utan hund och gick förbi han. 6 meter ifrån han så ser hon i ögonvrån något grått komma från buskarna och rakt på Isak. Hon hinner reagera snabbt innan hunden får sitt första bett på Isak och rycker bort den pitbull/amstaff som anföll varav Isak blir så arg att hon måste hålla isär båda hundarna tills killen kommer fram och kopplar sin hund. Så nu är hältan tillbaks igen, försvann förra veckan. Han ville inte ge ut sitt telenr. utan sprang nästan därifrån med sin hund.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.