Eva i Skåne
11-07-2011, 22:17
Runt vår lilla "pool" har vi tre skyddade sidor och har diskuterat att sätta färdigt högt staket/vindskydd på fjärde sidan, men nu har jag funderat på att plantera nåt istället.
Häggmispel eller karagan verkar vara de snabbaste alternativen, men vad har ni för erfarenheter? Jag vill inte ha häcken mer än manshög och båda dessa alternativ verkar växa hejdlöst. Handlar det då om att klippa, klippa, klippa i tid och otid? och hur smal kan man hålla en sån häck? Mycket rotskott har jag läst. Kan man klippa bort dessa med gräsklipparen?
Det är gräsmatta där jag vill ha insynsskyddet och jag ska behålla den på båda sidorna om en ev häck.
Ska jag satsa på staket istället?
Jag har en häggmispelhäck som sköter sig bra jag klipper den 1 gång per år och putsar lite om det spretar någonstans lite senare. Den skjuter inga rotskott. Jag skulle inte vilja ha den så nära inpå mig den gör sig bäst på avstånd jag har den mot gatan. Varför inte göra en spalje med dina favoriter i stället det blir lite luftigare ?
Gröna mormor
12-07-2011, 08:33
Jag håller med fvd, en spaljé med härliga blommande klängväxter. Du kan ju blanda vintergröna växter med blommande och ettåriga blommande.
Aqvakul
12-07-2011, 09:14
Bok!
Tuvsnöbär
13-07-2011, 22:31
Det beror så på hur det ser ut på platsen tycker jag, om häck eller spaljé gör sig bäst..;-)
Karagan är inte en favorit hos mig, tycker den är skräpig. Häggmispel kan bli himla fin, det finns en här i närheten som är mycket smalt klippt. Men dess naturliga höjd är ju mer än manshöjd, så visst får du klippa en del.
Bok eller avenbok får du också klippa, men den ska ju inte klippas på höjden innan den nått den sluthöjd ni vill ha på den. Det blir ju en fantastiskt fin häck!
Jag gillar att sätta en kantväxt nertill, ofta blir en häck kal neråt så där kan vara fint med en perenn som tex daglilja, daggkåpa, näva, hosta beroende på solläge..
Eva i Skåne
13-07-2011, 22:42
Nu ligger ju stugan i bokskog och visst är en bokhäck snygg, men den växer långsamt, det vet jag.
Spaljé med klätterväxter blir nog enklast att få till hyfsat snabbt.
Tack för era synpunkter
Ezereht
18-07-2011, 12:26
Finns klematis som växer snabbt och skulle klä in en spalje. Eller kaprifol, men då måste man tåla doften så nära inpå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.