connybloom
Jag har en syrenhäck med två problem.

1. De sista tre meterna av syrenhäcken "dör" då en jättebjörk står där. Antar att den dricker upp allt vatten? Jag funderar på att sätta en spaljé där där nån klättrande häck/buske snabbt ska växa och kan klara konkurrensen. Den ska fungera som insynsskydd. Den får inte vara giftig och ska planteras i lersandig jord i zon 3. Tacksam för förslag.

2. Det andra problemet är att syrenen överlag är rätt gles. Är det rätt att gallra den med typ en fjärdedel per år? När är det bäst att gallra den?

Tuvsnöbär
Jag tänker på måbär, den är ju tålig men blir ju inte så jättehög. Nån annan som har en idé?

Du kan ju gallra syrenen lite försiktigt från basen, och prova att gödsla den lite också på våren. Säkert är det björken som skuggar den/ tar vatten och näring, men det kan kanske också bero på jorden i sig..
fvd
Inte helt säker men jag tror att forsythia klarar det fast det är ju ingen klängväxt. Annars föreslår jag humle eller bokharabinda,
Camelian
CITAT (Tuvsnöbär @ 13-07-2011, 23:35) *
Jag tänker på måbär, den är ju tålig men blir ju inte så jättehög. Nån annan som har en idé?.

Jag har en måbärshäck som måste konkurrera med två gamla äppelträd och det går inte alls. Den är ynklig och växer jättdåligt i skuggan av träden. Tror inte på måbär vid ett ännu mer kvävande träd som björk, tyvärr.
Aqvakul
Bokharabinda kommer att fungera om den får lite omsorg i etableringsfasen...
Tuvsnöbär
Ok! Inte måbär alltså. Fläder och ginst har vi under träd här kom jag på.
Hur skulle pipranka funka på spaljé, den brukar ju klara skugga bra i alla fall?
Gunilla T
Pipranka behöver djup och fuktighetshållande jord, kan nog inte konkurrera med en björk - tyvärr. Det finns inte mycket som klarar av konkurrensen med björk - ölandstok kanske men de är inte vackra.
fvd
Jag har blodolvon, häggmispel, och kornell bredvid min björk men det kanske går bra för att de var där före björken som sådde sig själv. En röd ginst försökte jag sätta närmast björken i en glugg men den dog. Jag vet inte om du har nytta den här informationen men det finns ju i alla fall en hel del alternativ att testa. Den ena platsen är ju inte den andra lik så man vet aldrig,
Huggorm
Kollar man i naturen så är det mycket som kan växa vid björkar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon