hannapana@hotmail.com
Hej! Undrar om nån kan hjälpa med med två små frågor:

1. Hur fasen får man grannarnas tre miljoner katter att sluta bajsa i rabatterna, och ibland bara mitt på gräsmattan? Spraya ättika säger några, men kan det förstöra växtligheten?

2. Gräsmattan har i år blivit full av små knölar, jordiga små högar. Tillräckligt stora för att det ska vara obehagligt att gå barfota, och de är verkligen ÖVERALLT! Vad är de, och varför blev det så i år? Vet att många utanför staden på landet haft jätteproblem med sorkar i år, men då blir det väl gångar i gräsmattan och inte små hårda högar?

Hoppas nån kan hjälpa mig! smile.gif /Hanna
Gossen Ruda
Knölarna är ofta lämningar av daggmaskar. Pillar du bort en hög syns hålet ner i marken efter masken. I så fall, var glad att du har gott om daggmask. Försök kratta ut högarna. Beträffande katter... DEt finns hur många trådar som helst om problemet under rubriken Ogräs och skadedjur. Problemet är svårt att åtgärda.
Gunilla T
Miljoner katter är ju inte så lätt att åtgärda - visst kan du spruta ättika men som du säkert vet är ättika ett ogräsmedel också så någon trädgård har du inte kvar efter ättikbehandlingen...
Monarda
Ligger bajset öppet på gräsmattan så tror jag inte det är katten som varit framme, den gräver ner sina lämningar.
Men du kanske har igelkottar i trädgården?
Peztis
Monarda, är det igelkottar som lämnar små korvar "rakt upp och ned"? Vi har undrat lite vad som lämnat dem men misstänkt att så kan vara fallet. Va skoj i så fall, vi har igelkottar igen!

Ang katterna så har jag faktiskt fått min kattrackare att (temporärt) sluta använda sanden under entrétrappen som toalett genom att ösa dit en massa kaffesump. Tog med mig från jobbet från kaffemaskinen och öste ut i omgångar. Nu har jag dock inte hällt ut på en dryg månad och nu var hon där igen men innan dess så lämnade hon platsen i fred. Gillade väl inte smaken av kaffe mellan tårna! biggrin.gif
Orkidétjuven
JAg ser grannens katter bajsa helt öppet på gräsmattan ibland. Jag vet inte varför, om kanske öppet bajs har en helt annan betydelse i kattvärlden, men gräver ner det, det gör de inte alltid.

Sätt ut kattfällor. Det gjorde några vänner till familjen. De hade problem med katter som tog deras små höns om jag inte minns fel. Det är istort sett bara burar som stängs. De släppte lös katterna efter ett par timmar. Nu är det relativt kattfritt. De lär sig.

Jag sprutar vatten på/efter dem

Annars är väl sista alternativet ett rovdjursäkert stängsel. 000.gif
Monarda
Det sitter i kattens instinkt att gräva ner sitt bajs för att andra rovdjur inte ska kunna spåra dom. Finns det någonstans att gräva så gör dom det. Därför är det viktigt att tänka på att även om man har en katt som går ute så bör man göra i ordning en bra toaplats. Vi har en egen sandlåda åt vår katt under altanen och det funkar utmärkt. Katter är vanedjur men också väldigt renliga och sätter sig inte på smutsiga ställen därför är det viktigt att mocka och fylla på med ren sand ibland. Vi har aldrig haft några klagomål från våra grannar.

Peztis - kottarna lägger sina korvar var som helst och det sägs att igelkottabajs luktar värre än kattbajs; har dock inte kollat. sick.gif
Tyvärr har vi inte haft kottar i trädgården på många år men hos sonen som bor i Nyköping fanns det gott om både kottar och bajs när vi hälsade på i maj.
nettan-evy
Hej!
Har haft kattproblem i flera år. Böjade lägga ut kaffesump och skalen efter pressade apelsiner o faktiskt har det hjälpt. Men det ser onekligen lite lustigt ut med dom orange apelsinhalvorna mitt bland bloplantorna

Lycka till
Annette
silos
CITAT (Peztis @ 12-07-2011, 22:55) *
Monarda, är det igelkottar som lämnar små korvar "rakt upp och ned"? Vi har undrat lite vad som lämnat dem men misstänkt att så kan vara fallet. Va skoj i så fall, vi har igelkottar igen!

Ang katterna så har jag faktiskt fått min kattrackare att (temporärt) sluta använda sanden under entrétrappen som toalett genom att ösa dit en massa kaffesump. Tog med mig från jobbet från kaffemaskinen och öste ut i omgångar. Nu har jag dock inte hällt ut på en dryg månad och nu var hon där igen men innan dess så lämnade hon platsen i fred. Gillade väl inte smaken av kaffe mellan tårna! biggrin.gif

Det är nog inte bra med en massa kaffesump!Detta gjorde jag under 80talet,alltså öste kaffesump i en rabatt och det blev vit mögel på hela rabatten.
Peztis
CITAT (silos @ 24-07-2011, 22:57) *
Det är nog inte bra med en massa kaffesump!Detta gjorde jag under 80talet,alltså öste kaffesump i en rabatt och det blev vit mögel på hela rabatten.

Fast just där är det inget som växer direkt, det är under en forsythia och där är väldigt torrt intill huset. Har inte sett minsta tecken till mögel.
Men tack för varningen, får väl hålla lite koll.

Kanske beror på vad det är för rostning på bönorna! biggrin.gif
nyk_anna
Jag tycker att det låter som igelkottar om bajset ligger mitt på gräset. Vi har en egen katt och en del katter i området men den enda jag får gå och plocka bajs efter är igelkotten som bor under vår trapp. När det varit riktigt otäcka regnoväder här så kan man till och med se att han inte velat gå ut och lagt högar precis utanför vår ytterdörr. Men jag bor i Nyköping och som någon annan nämnde så är det gott om kottar här.
Whiskuchi
Jag såg flera gånger hur grannkatten satte sig helt öppet och bajsade på gräsmattan och sedan gick därifrån. Det är alltså inte sant att katter alltid gräver ner sitt bajs, synliga högar är en revirmarkering.
Peztis
CITAT (Whiskuchi @ 13-08-2011, 19:18) *
Jag såg flera gånger hur grannkatten satte sig helt öppet och bajsade på gräsmattan och sedan gick därifrån. Det är alltså inte sant att katter alltid gräver ner sitt bajs, synliga högar är en revirmarkering.

Visst måste det vara så!

För många år sedan nu (herre jisses vad tiden går!) hade jag ett par kattsystrar, den ena innekatt. I lådan inomhus skrapades bajset alltid över.
Utekatten försvann sedan till vår stora sorg. Vi tog då hand om en hittekatt. Vår innekatt och hittekatten torlererar varandra men någon större kärlek är det ju inte frågan om (de ligger t ex aldrig och sover tätt intill såsom systrarna gjorde utan helst i separata rum) och bajset grävs nu aldrig ned, ingen av dem gör det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon