På min sommarstugetomt i Roslagen har jag såväl krusbärs-, vinbärs- som hallonbuskar. De två första har klarat sig bra och ger varje år mycket bär. Med hallonbuskarna är det sämre. De flesta av plantorna är döda på våren så jag måste ta bort dem och de få som överlevt har få och små bär. Det blir visserligen många nya skott men de har inga bär det första året och de flesta av dem överlever inte vintern. Jag gödslar med kompost så det borde inte vara undernäring som är orsaken till problemet.
Finns det olika härdiga hallonbusksorter? Vilka passar i så fall i Roslagen?
Om jag inte hittar någon lösning tänker jag ta bort hallonbuskarna och plantera vinbärs- och krusbärsbuskar där i stället.
/Rolf
octachoron
12-07-2011, 11:50
Största problemet när det gäller hallonbuskar enligt min erfarenhet är att de står för blåsigt. De klarar vintern men blåsten försvagar dem så mycket att man i praktiken inte får någon nytta av dem.
Ezereht
18-07-2011, 12:30
Intressant för jag har just grävt bort mina. Funderat på varför de dött, visserligen kallt här men så kallt? Men det går en blåsgata där ser man på snön. Så då vet jag.. blåst. Jag hade Preussen och en gul sort, den gula var kraftigare men så himla taggig och satte så mycket rotskott.
Kanske du skulle testa gula hallon då? I min lilla trädgård klarade jag inte av något så starkväxande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.