CharlotteF
Vi har en enorm syrenbuske/träd som står intryckt mot vårat uterum. Nu ska uterummet göras om, vi ska byta tak och så småningom väggar så det blir mer som ett växthus! Därför vill vi få in så mycket ljus som möjligt, och denna syren står lite tokigt, den är för stor. Den skräpar även enormt på taket till uterummet. Så nu vill vi minska den i storlek! Hur görs detta på bästa sätt, och vilken årstid? Kan man "bara" klippa topparna på den, alltså ta in den massor i storlek? Eller ska man kapa vid fotknölarna? Vill inte ta bort den helt, men minska storleken rejält. Kan jag frissera den nu? Vi får snart vårat nya tak. :-)

Edit: la in 2 nya bilder, stammarna är helt enorma ett par av dem! Den tjockaste är ca 20 cm bred! Och trädet (jo jag vill nog kalla det träd ändå..) är ca 4 meter högt, minst.
Fågelvägen
Strax efter blomningen kan man klippa av alla blomställningar (fram till närmaste skott med blad på), så skräpar syrenen ner mindre och blommar ännu bättre nästa år. "Frisera" lite kan man också göra nu, dvs. ta bort små kvistar. Lämna inga tappar!

Busken ser ju tät och välformad ut. Vill ni förminska den radikalt kan ni skära ner den på vårvintern. Har ni fler buskar och träd, kan ni läsa i Vollbrechts Beskärningsboken om hur man gör, och när.
mamamaggan
Bästa tiden är på våren men vi har rensat ur vår syrenhäck även senare. Om du vill minska storleken så bör du ta ner grenarna ända ner till marken. Klipper man bort halva grenen så får du ny tillväxt därifrån .

Du förlorar blomningen ett år om du skär ner hårt men du kan forma busken bättre om du gör så.
fridsbacka
Hur är det att beskära dom på topparna (höjden) jag har massor med nya skott som kommer och vill inte ha en mega hög syren utan gärna hålla den på 150-200 cm höjd , vissa delar är högre
mamamaggan
Den bryter nya skott från där du har beskurit den d v s beskär du på en meters höjd så kommer den att grena sig där och växa till därifrån.
Huggorm
Det bästa är att ta bort de stora stammarna och lämna kvar de mindre, som det säkert också finns ett antal av. Den har ju hela rotsystemets kraft att skjuta nya skott med sedan, så den kommer växa upp snabbt igen och inte se förkrympt ut någon längre tid
CharlotteF
Tack för era svar! Jag la in ett par nya bilder i mitt första inlägg, där ser man hur enorma stammarna är. Den bredaste är ca 20 cm bred! Och trädet ca 4 meter högt minst. Det skulle vara övermäktigt att försöka klippa bort överblommade blomställningar, med denna storlek. Den är så vacker, men på tok för stor! :-(
Tiana
Jag hade nog börjat med att ta bort den tjockaste stammen då den ska bli rejält mindre.
mamamaggan
Säger också att jag skulla ha sågat ner den tjockaste först och främst . Du kommer att få nya skott nerifrån .
Azur
Det är f.ö. väldigt bra virke. Mycket hårt och vackert rödaktigt ådrat.
Huggorm
CITAT (Azur @ 14-07-2011, 01:35) *
Det är f.ö. väldigt bra virke. Mycket hårt och vackert rödaktigt ådrat.

Men det är svårt att torka, det vill gärna spricka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon