Full version: Pelargoner fran fro
SassyBird
Hej hej,

Forst av allt, ursakta de borttappade svenska bokstaverna.

Jag har fatt fropasar av min bror for pelargoner. Han vet annu mindre om tradgardar och blommor an jag gor.
Har last lite pa natet och det ser ut som att som ska planteras i januari, kanske i december i en del fall.
Men det kliar ju i fingrarna! Kan jag plantera pelargon-fron nu i juli om jag har plantorna inne?

Tack pa forhand
Sassy
Ixxie
Jag planterade pelargonfrön för drygt en månad sen och nu kan man se en minipelargon.
Jag vet inte riktigt hur länge den kommer växa i år och hur stor den hinner bli, men jag gjorde det för skojs skull smile.gif

Så jag tycker absolut du ska prov-så några frön i en liten plastkruka!
Jag sådde bara två frön och båda har grott.
Händer det inget så kan du ju bara prova senare i år!
SassyBird
Nu har dom kommit pa posten! Cisar sig att artorna (lathyrus latifolus) kan sas i augusti-september, sa ingen stress dar.

Sa har gosingen skickat 4 olika pelargonium fron, och av misstag tva pasar vita (Apollo). Sa jag exerimenterar nog lite med dom frona, och sedan runt mars-april planterar jag dom andra, som det star pa pasarna. smile.gif
Ålgryte
Jag sådde Tomentosum från min egen planta förra sommaren. Jag lät fröna ligga i varmt vatten ett par dar och skalade dem. Trots värmen tog det ca 1 mån innan de grodde! Plantan har klarat vintern bra och växer vidare (men den ser annorlunda ut än andra Tomentosum blink.gif )

I mars sådde jag igen av samma skörd. De fröna grodde snabbare och har nu större blad än sommarplantan och inte samma växtsätt. Ska bli intressant att följa "syskonen" åt. Den stora fina moderplantan gick i total vila under vintern -cry-.gif

Jag har även sått egenodlade zonaler under sommaren. Det sägs att grobarheten är bäst med färska frön, fast jag har lyckats få gamla "köpefrön" att gro också. De chockades ett par gånger av hett vatten innan de grodde naughty.gif
Det gäller att ha tålamod...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon