Söttok06
Min lottgranne har Japanska lyktor som växer under deras Vinbärsbuskar invid min lott. Likaså en slags marktäckare med långa revor som har gula blommor. Inget fel i sig, men de väller över in på min lott där jag vill ha annat. De japanska lyktorna har rötter som slingrar sig lång in på min rabatt. Hur får jag bort dessa. Jag tror inte att grannen egentligen vill ha dessa marktäckare jus där hon har dem, utan bara att det varit där sen förut. Måste hon gräva upp alla dessa med rötter och allt. Svårt att nå under buskar. Eller räcker det att jag rensar?
Gossen Ruda
Så länge din granne har kvar lyktorna där hon har dem får du räkna med att bli invaderad. Om du inte gräver ner ett lodrätt rotstopp, hur djupt vet jag inte. Den andra växten låter som penningört. Den är lättare att riva bort.
Söttok06
Egentligen bryr hon sig inte om dem eftersom de växer under hennes Vinbärsbuskar. De har säkert funnits där sen långt tiidgare. Men det gäller ju att hon rensar där ordentligt.
Räcker det att man rycker upp plantorna eller måste man gräva upp hela jorden?
Alternativ är att köper Takpapp, skär till ca 30 cm och sticker ner. Hoppas att det ska räcka. Vet inte hur djupgående sådana rötter är. Vet någon?
HelénE
Lyktorna har ofta ganska grundt rotsystem, men det går väldigt lätta av och i bitar så det är därför svårt att bli av med dem.

Tror det enklaste är att du gräver ner en rotspärr mo tgrannen räcker nog 20cm djupt och sen att du är noga att rycka upp varenda en som kommer upp.

Helén
Söttok06
Tack för tips. Nu gräver jag ur jorden mot grannen och ska fixa något som kan vara rotspärr. Kanse räcker det att sätta ner vanlig markduk (kanske dubbel). Har inga plastskivor eller liknande. Vad kan man annars köpa som är hållbart? Takpapp?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon