DaniPoo
Hej jag satte Red Savina Habanero frön i ett par krukor för 4 dagar sedan.
Jag har hört att det kan ta upp till 3 veckor innan dem tittar fram, dock har jag hört ett fåtal som säger att detta kan gå på några dagar med dem rätta förutsättningarna.
Nu har en liten själk med två avlånga blad dykt upp i min ena kruka. C.a. 5mm hög.
Kan det vara habanero eller är det ogräs?
Jag köpte några red savina frukter konsum och tänkte att jag kunde prova att så fröna. jag änvänder trädgårdsgjord i brist på annat. Försöker hålla en temperatur på mellan 23-27c och undervärme på nätterna genom att ha krukorna på badrumsgolvet med golvvärme.
P.S jag är en hårdrockar kille på 22 år som aldrig planterat en blomma i hela mitt liv.
Tack på förhand! //DaniPoo
Eva i Västerås
Groddplantan kan vara habanero.
Red Savina-frön ger dock inte Red Savina-plantor, tyvärr. Det är en hybrid (Du kan googla på "Red Savina F1")
Men det är tydligen en ren Habanero, så det blir Habanero i alla fall. Starkt så det räcker.
När plantan grott behövs ingen undervärme längre. Däremot ljus och vatten. Fuktig, inte blöt.
DaniPoo
CITAT (Eva i Västerås @ 13-07-2011, 11:39) *
Groddplantan kan vara habanero.
Red Savina-frön ger dock inte Red Savina-plantor, tyvärr. Det är en hybrid (Du kan googla på "Red Savina F1")
Men det är tydligen en ren Habanero, så det blir Habanero i alla fall. Starkt så det räcker.
När plantan grott behövs ingen undervärme längre. Däremot ljus och vatten. Fuktig, inte blöt.

Jag trodde att dem vanliga röda habanerosarna var samma som red savina.
Eva i Västerås
Någon variant av Habanero, ja.
Ska du ha Red Savina måste du köpa frön.
F1-hybriderna är världens klipp för multinationella fröfirmor!
Fattiga odlare kan inte få samma kvalitet på växter som storföretag, för dom har inte dom optimerade (ofta patenterade, ibland genmanipulerade) mor- och far-plantorna som ger F1-frön med superegenskaper.
DaniPoo
CITAT (Eva i Västerås @ 13-07-2011, 12:19) *
Någon variant av Habanero, ja.
Ska du ha Red Savina måste du köpa frön.
F1-hybriderna är världens klipp för multinationella fröfirmor!
Fattiga odlare kan inte få samma kvalitet på växter som storföretag, för dom har inte dom optimerade (ofta patenterade, ibland genmanipulerade) mor- och far-plantorna som ger F1-frön med superegenskaper.

Wow tack! Jag känner mig lite klokare nu ^^ så den röda habaneron på konsum är alltså inte red savina?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon